آفتاب
در آستانه مراسم اربعین حسینی؛

ورود میلیو‌ن‌ها زائر به کربلا و اعلام آماده‌باش کامل در این استان

ورود میلیو‌ن‌ها زائر به کربلا و اعلام آماده‌باش کامل در این استان

با نزدیک شدن به مراسم اربعین حسینی، استان کربلا وارد حالت آماده‌باش کامل برای میزبانی از زائران حسینی شده است. همزمان نیروهای امنیتی عراق با استقرار در ورودی‌ها و خروجی های شهر و محاصره امنیتی استان کربلا مسئول تامین امنیت زائران و عزاداران هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رسمی عراق(نینا) گزارش داد: تاکنون میلیون‌ها زائر از داخل و خارج عراق برای زیارت اربعین حسینی وارد شهر کربلا شده‌اند این در حالی‌ است که تدابیر شدید امنیتی در این استان برقرار است.

با افزایش تعداد کاروان‌های زائران حسینی ، همه محورهای منتهی به استان کاملا از زائران استان‌های مختلف عراق پر شده است. زائران کشورهای مختلف نیز از یک هفته قبل وارد عراق شده‌اند و در مراسم اربعین امسال کربلا شاهد بالاترین تعداد زائران حسینی خواهد بود.

همزمان بخش حمل و نقل عراق به طور شبانه روزی در حال جابه جایی زائران است و راه‌های بیرونی شهر نیز مملو از زائرانی است که با پای پیاده به سمت شهر در حال حرکت هستند.

تدابیر امنیتی شدید در اطراف و ورودی‌های استان کربلا

نیروهای امنیتی عراق نیز در قالب فرماندهی عملیات "فرات میانه" و فرماندهی پلیس استان با اجرای طرح امنیتی ویژه‌ای برای مراسم اربعین حسینی تمامی راه‌های منتهی به مرکز استان را به طور کامل مسدود کرده و چندین نوار محاصره امنیتی را در اطراف استان برقرار و یگان‌های مختلف را برای تامین امنیت ورودی‌ها و خروجی های شهر مستقر کرده‌ است.

علی عبدالمالکی، معاون شهردار استان کربلا نیز از برقراری حالت آماده‌باش کامل و به کارگیری تمامی امکانات امنیتی و خدماتی استان در راستای تامین امنیت زائران خبر داد.

عبدالمالکی افزود: دفاتر استان کربلا همه روزه در تلاش برای ارائه خدمات به زائران هستند.

هادی العامری، نماینده پارلمان عراق و از فرماندهان بسیج مردمی نیز برای بررسی و اطلاع از طرح های امنیتی تدوین شده برای مراسم اربعین حسینی وارد کربلا شد.

نیروهای امنیتی عراق نیز با کمک داوطلبان مردمی به شکلی گسترده در استان بغداد مستقر شده و تمامی مسیرهای اصلی و برخی از محله‌های مهم را در چارچوب تامین امنیت مراسم اربعین مسدود کردند.

احمد حسین، یکی از فرماندهان عملیات نظامی بغداد در گفت‌وگو با روزنامه العربی الجدید گفت: طرح امنیتی مذکور در درجه اول برای جلوگیری از هرگونه عملیات تروریستی در بغداد یا مسیر حرکت زوار به سمت کربلا تهیه شده است.

وی افزود: مسدود سازی راه‌ها، ممانعت از عبور و مرور و بازرسی‌ها تنها راه حل برای جلوگیری از حملات تروریستی احتمالی و دلیل اجرای زود هنگام این طرح رسیدگی به هرگونه مشکلی پیش از مراسم اربعین است.

طارق الخیکانی، وزیر نوسازی و مسکن عراق نیز اعلام کرد که این وزارت با 1300 دستگاه خودرو برای خدمات رسانی به زائران و بیش از 500 خودرو برای جابه جایی آنان از کربلا به بغداد و دیگر استان‌ها در اربعین حسینی مشارکت خواهد کرد.

الخیکانی افزود: تمامی خودروها و تجهیزات وزارتخانه در بغداد و دیگر استان‌ها برای خدمت رسانی به زائران به کار گرفته شده و انتظار می‌رود تعداد آنها به تدریج افزایش یابد، به ویژه این که تعداد خودروهای ویژه حمل و نقل زائران به 800 دستگاه خواهد رسید.

وی تاکید کرد که این مشارکت در راستای کاهش ترافیک سنگین زائرانی است که به کربلا آمده‌اند.

وزیر نوسازی و مسکن عراق اظهار داشت: این وزارتخانه در سال جاری میلادی با اجرای چند مانور خود را برای فرش پوش کردن خیابان‌ها، پاکسازی آنها و رسیدگی به شبکه آب و فاضلاب و جمع آوری زباله اجرا کرده است و زائران امسال این تفاوت را احساس خواهند کرد.

وی ادامه داد: در این مراسم هماهنگی خوبی با برخی سازمان‌های جامعه مدنی، مسئولان هیاتهای حسینی و گروه‌های داوطلب در زمینه‌های مختلف از جمله جمع آوری زباله، پاکسازی شهر و تهیه آب آشامیدنی سالم برای زائران صورت گرفته است.

سالانه در تاریخ بیستم ماه صفر میلیون‌های زائر از عراق و کشورهای دیگر به کربلا می آیند تا مراسم اربعین حسینی را در این شهر برگزار کنند.

انتهای پیام

کد N1046949

وبگردی