آفتاب

بودجه 800 میلیون دلاری پنتاگون برای شورشیان سوریه و اوکراین

بودجه 800 میلیون دلاری پنتاگون برای شورشیان سوریه و اوکراین

ایرنا نوشت: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا بودجه 607 میلیارد دلاری وزارت دفاع آمریکا موسوم به 'لایحه اختیارات دفاع ملی' را برای سال 2016 امضا کرده است که در آن 800 میلیون دلار برای کمک به 'شورشیان میانه رو' در سوریه و اوکراین اختصاص دارد.

تارنمای شبکه خبری 'الجزیره' امروز (شنبه) با درج این خبر افزود: 'رئیس جمهور اوباما بودجه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) را امضا کرده است که در آن 800 میلیون دلار به 'شورشیان میانه رو' در سوریه و اوکراین اختصاص دارد. وی 'لایحه اختیارات دفاع ملی' برای سال 2015 را درست قبل از آغاز تعطیلی چهار روزه 'روز شکرگزاری' امضا کرد.

اوباما پیشتر در ماه اکتبر لایحه 612 میلیارد دلاری در این خصوص را وتو و استدلال کرده بود که قانونگذاران به بهانه مصرف بودجه در میدان جنگ، حد و مرز بودجه را زیر پا می گذارند. حتی بعد از اینکه کنگره مبلغ این بودجه را به 607 میلیارد دلار کاهش داد اما این کاهش شامل 300 میلیون دلار کمک به دولت اوکراین نشد؛ کمک هایی که تاکنون به سه میلیارد دلار رسیده است. همچنین این کاهش، بودجه پنج میلیون دلاری برای آموزش و تجهیز 'شورشیان میانه رو' را در سوریه نیز شامل نشد.'

'اپوزیسیون میانه رو» عنوانی است که آمریکا و متحدان غربی اش و برخی کشورهای عربی منطقه به تروریست ها و مخالفان مسلحی داده اند که با حمایت مالی، سیاسی و تسلیحاتی گسترده خارجی علیه دولت قانونی «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه می جنگند. این عده و حامیان آنها، برکناری اسد از قدرت را راه حل بحران می دانند.
سوریه نزدیک به پنج سال است که با جنگ داخلی سنگین و گسترده ای دست و پنجه نرم می کند و تروریست هایی از ده ها کشور دنیا در آن کشور حضور دارند. این جنگ تاکنون دهها هزار کشته و میلیون ها آواره بر جا گذاشته است.

چند دور مذاکرات چندجانبه ای که تاکنون با هدف حل و فصل مسالمت آمیز این بحران برگزار شده است، همگی بی نتیجه به پایان رسیده اند. عراق نیز طی سه سال اخیر با 'داعش' دست و پنجه نرم می کند و با شرایط مشابه و ویرانگری رو به رو است.
بحران کنونی اوکراین عملا در 21 ماه نوامبر سال 2013 با امتناع 'ویکتور یانوکوویچ' رئیس جمهوری وقت این کشور از اجرای مقدمات مربوط به الحاق کشورش به اتحادیه اروپایی آغاز شد که تظاهرات اعتراضی مخالفان یانوکوویچ و حامیان الحاق به اتحادیه اروپایی را که بعد ها به 'یورومیدان' موسوم شد، بدنبال داشت.
این اعتراضات که با دخالت آمریکا و برخی کشورهای غربی شدت بیشتری گرفت، سر انجام به سرنگونی یانوکوویچ در 21 فوریه سال 2014 و روی کار آمدن 'پترو پوروشنکو' وزیر خارجه اسبق این کشور منجر شد.

با روی کار آمدن دولت پوروشنکو که تحت حمایت آمریکا است، درگیری های پراکنده خیابانی بتدریج به درگیری های خشونت آمیز گسترده ای در ایالت های شرقی اوکراین منجر شد و در 18 ماه مارس 2014 منطقه خود مختار کریمه در پی برگزاری یک همه پرسی رسما ضمیمه کشور روسیه شد.
از آن تاریخ در گیری های مسلحانه میان طرفداران روسیه و حامیان دولت اوکراین دراین مناطق ادامه داشته و طبق آمار ماه سپتامبر سازمان ملل در مجموع هشت هزار نفر تلفات نظامی و غیرنظامی و حدود 18 هزار مجروح بر جای گذاشته است.

52261

کد N1046868

وبگردی