آفتاب
خبرنگار مهر گزارش داد؛

آغاز دور جدید سرکوب شیعیان در «باکو» با شهادت ۴ عزادار حسینی

آغاز دور جدید سرکوب شیعیان در «باکو» با شهادت ۴ عزادار حسینی

دور جدید سرکوب شیعیان در جمهوری آذربابجان در آستانه اربعین حسینی با شهادت چهار شیعه در «نارداران» در حومه باکو آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، روز پنجشنبه ۲۶ نوامبر ـ مطابق با پنجم آذر و ۱۴ صفر ـ یک هفته مانده به اربعین حسینی نیروهای پلیس و امنیتی جمهوری آذربایجان برای برهم زدن مجلس عزاداری شیعیان در روستای نارداران به مردم این منطقه حمله کردند.

 در این حمله دست کم چهار تن از شیعیان در زمان حادثه شهید شده و نزدیک به ۱۰ نفر نیز بر اثر اصابت گلوله های شلیک شده توسط پلیس جمهوری آذربایجان زخمی شدند.

 بنابر این گزارش، مردم نارداران مجبور به مقابله با نیروهای مهاجم پلیس شدند که گفته می شود در میان آنها وهابی های جمهوری آذربایجان نیز حضور داشتند و تلاش کردند با کشته سازی از پلیس فضا را ملتهب سازند .

در این حمله نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان حجت الاسلام «طالع باقرزاده» رییس جنبش اتحاد مسلمانان  و ۱۶ تن از فعالان شیعیان جمهوری آذربایجان را دستگیر کردند.

بیشتر دستگیر شدگان از فعالان یا طرفداران جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان هستند که مواضع آشکار ضد صهیونیستی و ضد تکفیری دارند و در نوحه خوانی ها نیز بر پیروی از مکتب عاشورا در مقابله با صهیونیسم تاکید می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حملات پلیس و وزارت امنیت جمهوری آذربایجان به حجت الاسلام طالع باقرزاده و جنبش اتحاد مسلمانان طی ماه های اخیر در پی آن تشدید شد که وی و چند روحانی دیگر در سفر حضرت آیت الله نوری همدانی مد ظله العالی به باکو به دیدار آن مرجع عالیقدر رفته و به نشانه احترام به مرجعیت بر دست ایشان بوسه زدند.

  در پی این اقدام، شبکه های تلویزیونی باکو تبلیغات شدیدی را علیه جنبش اتحاد مسلمانان و مرجعیت شیعه به راه انداختند که در پی آن اداره پلیس «یاسامال» باکو نیز حجت الاسلام طالع باقرزاده را احضار و ضمن ضرب و شتم فیزیکی وی در هنگام نماز درباره فعالیت هایش هشدار داد و تهدید به حبس مجدد وی کرد.

 همزمان با این تحولات، «مبارز قربانلی» رییس کمیته امور دینی دولت آذربایجان بدون اشاره به فعالیت های آزادانه  وهابی ها و تکفیری ها در این کشور، تهدید کرد که با گروه های دینی که این کمیته به آنها مجوز رسمی نداده است برخورد شدیدی خواهد شد.

در پی این تهدید، گروه های شیعی آماج حملات قرار گرفته و همچنین در حمله به نارداران حجت الاسلام «حاج ذوالفقار میکاییل زاده» یکی دیگر از روحانیون مبارز جمهوری آذربایجان و حافظ قرآن کریم نیز دستگیر شد.

در شهر «لنکران» نیز پلیس این شهر با محاصره مسجدی که حجت الاسلام «الهام آقایوف» در آنجا سخنرانی مراسم اربعین داشت، عملیات ویژه ای را برای دستگیری وی انجام داده است که هنوز اخبار دقیقی از نتیجه آن در دست نیست.  

این عملیات ها علیه شیعیان در جمهوری آذربایجان در پی ادعای بهبود مناسبات باکو و تهران توسط برخی از محافل خوشبین و همچنین در پی سفر اخیر مدیر اتاق ایران در وزارت خارجه آمریکا به باکو و توصیه هایش به مقامات جمهوری آذربایجان در مورد نحوه ارتباط با ایران در دوره پساتحریم شروع شده است.

از سویی؛ وزارت کشور جمهوری آذربایجان در شرایطی در بیانیه خود شیعیان شهید و بازداشت شده را افراطیون خوانده است که طی هفته های اخیر و به دنبال برکناری «الدار محموداف» وزیر امنیت ملی آذربایجان ابعاد تکان دهنده ای از همکاری این وزارتخانه با وهابی ها و تکفیری ها توسط برخی از مطبوعات باکو منتشر شد.  

همچنین در سفر «آویگدور لیبرمن» رییس گروه دوستی پارلمانی اسراییل با پارلمان جمهوری آذربایجان به باکو برای نظارت بر انتخابات جمهوری آذربایجان نیز صهیونیست ها از آنچه سیاست  تساهل دینی در این جمهوری خواندند ابراز رضایت کرده بود.

این انتخابات توسط اغلب احزاب مخالف اعم از اسلامگرا و غیر اسلامگرا تحریم شده بود و اکثرا احزاب وابسته به حزب حاکم در آن شرکت کرده بودند.  

لازم به ذکر است که دور اول سرکوب شیعیان در جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۰ و همزمان با اعتراض ها به ممنوعیت حجاب و بازداشت رییس حزب اسلام و ده ها فعال اسلامی آغازشده بود و این در حالی است که بیش از ۸۵ درصد از جمعیت ۹ میلیونی جمهوری آذربایجان را شیعیان تشکیل می دهند.  

کد N1046844

وبگردی