آفتاب

انتقادها از کشته‌ شدن رهبر اپوزیسیون ونزوئلا

انتقادها از کشته‌ شدن رهبر اپوزیسیون ونزوئلا

قتل رهبر اپوزیسیون ونزوئلا در جریان کارزار انتخاباتی در آستانه انتخابات حساس کنگره این کشور، در کانون توجه بین‌المللی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد از دولت ونزوئلا خواست تا به دنبال تیراندازی مرگبار به یک سیاستمدار در جریان کارزار انتخاباتی وی، از رهبران اپوزیسیون در آستانه انتخابات ششم دسامبر و رویارویی با حزب حاکم سوسیالیست محافظت کند.

لوئیس دیاز، از رهبران اپوزیسیون ونزوئلا چهارشنبه گذشته در یک راهپیمایی در مرکز ایالت گوآریسو به ضرب گلوله کشته شد. حزب وی موسوم به اقدام دموکراتیک بخشی از ائتلاف اپوزیسیونی است که جدی‌ترین چالش طی 16 سال اخیر علیه سوسیالیست‌ها محسوب می‌شود. این در حالی است که مشکلات اقتصادی در این کشور تولیدکننده نفت به شدت رو به وخامت گذاشته است.

زید رعد الحسین، کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که مقام‌ها باید اطمینان حاصل کنند امنیت مخالفان سیاسی و سایر کسانی که اقدامات دولت را زیر ذره‌بین می‌برند، تضمین شود. وی تاکید کرد: زمانی که فضای پیش از انتخابات با چنین خشونت‌ها، تهدیدها و رعب و وحشت ناامن می‌شود، دموکراسی به شدت آسیب می‌بیند.

گروه‌های حقوق بشری نیز به بلوک منطقه‌ای آمریکا و آمریکای جنوبی اوناسور (UNASUR) پیوستند و نگرانی خود را از خشونت‌های سیاسی در ونزوئلا ابراز کردند.

در پی کشته شدن دیاز هنوز هیچ فردی بازداشت نشده است و مقام‌های دولتی ونزوئلا علت آن را درگیری میان باندها اعلام کرده‌اند. نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا وعده داده تا تحقیقات کاملی را در این رابطه انجام دهد و از اظهارات لوئیس آلماگرو، رئیس سازمان کشورهای آمریکایی که کشته شدن رهبر اپوزیسیون ونزوئلا را نشان دهنده مشکلاتی عمیق در دموکراسی ونزوئلا خوانده بود، به شدت انتقاد کرد.

مادورو که بارها وی را با عنوان "آشغال" خطاب کرده گفت: آقای آشغال، منتظر عذرخواهی شما به دلیل مداخله در امورمان هستیم!

رئیس کمپین حزب سوسیالیست گفته است که دیاز یکی از اعضای سرشناس باند سرقت گاو و انجام کشتارهای سازمان‌یافته بوده است.

انتهای پیام

کد N1046750

وبگردی