آفتاب

تلاش گلبدین حکمتیار برای خروج از سایه

تلاش گلبدین حکمتیار برای خروج از سایه

پس از بیش از 40 سال جنگ، یکی از جنگ‌سالاران "بدنام" افغانستان که آمریکا او را در لیست "تروریست جهانی" خود جای داده و سازمان ملل متحد نیز آن را در کنار اسامه بن لادن در لیست سیاه دسته‌بندی کرده، می‌خواهد از سایه بیرون بیاید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشته است: گلبدین حکمتیار که اکنون در دهه 60 زندگی خود است، "صلحی واقعی و عادلانه" می‌خواهد اما شرایطی دارد که دولت کابل حتی ممکن نیست به آن بیندیشد؛ خروج تمام نیروهای خارجی از افغانستان و برگزاری انتخاباتی جدید در 2016.

این اظهارات از تلاش حکمتیار برای نفوذ جدید در سیاست افغانستان حکایت دارد اما اینکه وی به عنوان جنگ‌سالار سابق چه نوع نقشی را می‌خواهد ایفا کند، مشخص نیست. گلبدین حکمتیار می‌گوید: اگر اشغالگری به پایان برسد و نیروهای خارجی بروند و به مردم افغان حق انتخاب سرنوشت داده شود و آنها بتوانند دولت و حکمرانی مورد نظرشان را برقرار کنند، صلح می‌تواند برقرار شود و درگیری خاتمه یابد.

این سخنان اخیرا در نوار ضبط شده‌ای در مخفیگاه حکمتیار که مشخص نیست، مطرح شده و به دست خبرگزاری آسوشیتدپرس رسیده است. حکمتیار زندگی پرتلاطمی داشته است. وی می‌گوید که حامیانش مسوول کشته‌شدن هزاران تن در جریان جنگ داخلی خانمان‌سوز افغانستان هستند.

حکمتیار در میادین نبرد متغیر بود و اول با شوروی هم‌پیمان شد و میلیون‌ها دلار پول نقد از آنها گرفت و سپس سلاح‌هایی از واشنگتن دریافت کرد و پس از آن به سمت طالبان رفت. در سیاست هم حکمتیار حامی اسلام افراطی است و دو بار نخست‌وزیر افغانستان بود و "حزب اسلامی" را که خودش در 1969 پایه‌گذاری کرد، متزلزل شد و وی را رها کرد.

حکمتیار به تدریج به حاشیه رانده شد اما وی اوایل امسال نماینده‌ای را برای گفت‌وگو با مقام‌های افغانستان به کابل فرستاد و پیشنهاد خود را برای "مخاطب" قرار گرفتن، مطرح ساخت. هارون میر، از تحلیلگران سیاسی افغانستان معتقد است که وی یک "نیروی مصرف‌شده و منجمد‌شده در زمان" است. وی گفت: ما نمی توانیم او را به عنوان یک رهبر مهم در جنگ ضد شوروی نادیده بگیریم. حکمتیار خود را بخشی از مذاکره می‌داند اما کلا در دنیای دیگری زندگی می‌کند و واقعیت‌ها را نمی‌بیند. حکمتیار با به سخره گرفتنن دولت اشرف غنی گفته است: اگر آمریکا و دولت افغانستان به دنبال صلح هستند، تنها راه آن همین است. قدرت واقعی در کابل در دستان سفیر آمریکا و فرمانده نیروهای ناتو است. وزارت دفاع در کابل یک مینی-پنتاگون است و کاخ ریاست جمهوری یک مینی-کاخ سفید.

تعداد حامیان وی مشخص نیستند و آخرین حمله‌ای که از سوی شبه‌نظامیان حزب اسلامی گلبدین انجام شد، به سال 2013 باز می‌گردد. در آن حمله دست کم 15 تن از جمله شش سرباز آمریکایی در مرکز کابل کشته شدند.

حکمتیار می‌گوید که سال 2008 به حامد کرزای، رئیس‌جمهوری وقت افغانستان پیشنهاد داده بود که در مذاکرات باشد اما به دلیل نگرانی‌هایی درباره نقض حقوق بشر و وجهه افراطی وی، کنار گذاشته شد. وی افزود: زمانی که نیروهای خارجی کشورم را ترک کنند، من اینجا بودم، هستم و خواهم بود و به یاری حق، شما مرا در کابل می‌بینید.

انتهای پیام

کد N1046643

وبگردی