آفتاب

"حملات روسیه به ترکمان‌های سوری عامل اصلی تنش در روابط مسکو-آنکارا"

"حملات روسیه به ترکمان‌های سوری عامل اصلی تنش در روابط مسکو-آنکارا"

براساس اطلاعات خبرگزاری رویترز تنش‌ در روابط مسکو و آنکارا به هفته‌های پیش از ساقط شدن جنگنده روسی توسط ارتش ترکیه باز می‌گردد؛ این اختلافات بیشتر به دلیل حملات هوایی روسیه در شمال غرب سوریه و در مناطق ترکمان‌ نشین به وجود آمده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، حادثه روز سه شنبه بزرگترین درگیری بین یکی از اعضای ناتو و روسیه را پس از نیم قرن رقم زد. این در حالی است که آنکارا تاکید می‌کند هواپیمای روسی حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود، ادعایی که کرملین آن را رد می‌کند.

مدت‌ها پیش از آن ترکیه بمباران شهرها و روستاهای شمال و شمال غرب سوریه توسط روسیه را به شدت محکوم کرده بود؛ مناطقی که گفته می‌شود متعلق به ترکمان‌های سوری است که اجداد ترک دارند و تحت حمایت آنکارا هستند.

اطلاعات وزارت دفاع روسیه نشان می‌دهد این حملات دست کم 17 منطقه در مناطق ترکمان نشین را از زمان آغاز حملات در 30 سپتامبر هدف قرار داده‌اند.

موشک‌های روسی انبارهای مهمات، مراکز فرماندهی و کارگاه‌های ساخت بمب را در شهرهایی چون "سلمی" و "غمام" تا کوه‌های علوی نشین در غرب سوریه را هدف قرار داده‌اند.

سلمی که اکثریت جمعیت آن را ترکمان‌ها تشکیل می‌دهند دست کم هشت بار بمباران شده و به این ترتیب یکی از مناطق جغرافیایی است که مکررا مورد حمله قرار گرفته است. جنگنده‌های روسی 15 موضع جداگانه را نیز تا شعاع 13 کیلومتری این شهر هدف قرار داده‌اند؛ منطقه‌ای که مأمن شورشیان تحت حمایت ترکیه در جنگشان علیه بشار اسد به شمار می‌آید.

سمیر الو، رئیس شورای عالی ترکمان‌ها در سوریه در این باره می‌گوید: روس‌ها روستاهای ترکمان‌ها را پیش از ساقط شدن هواپیمایی مذکور به شدت بمباران می‌کردند. هزاران ترکمان و خانواده‌هایشان براثر این حملات به مرزها فرار کرده‌اند.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه متعهد شده است در این حملات تنها اعضای داعش را که مسئول سقوط هواپیمای روسی در مصر بودند، مورد بمباران قرار دهد.

اما ترکیه آمریکا و سایرکشورهای ناتو می‌گویند، روسیه "مخالفان معتدل" بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را نیز بمباران می‌کند و با این کار به داعش اجازه می‌دهد تا در میدان جنگ پیشروی کند.

مسکو می‌گوید، تنها مواضع داعش و سایر گروه‌های تروریستی را در سوریه مورد هدف قرار می‌دهد.

یکی از رهبران کردهای سوریه نیز روز جمعه گفت: آنکارا جنگنده روسی را به این دلیل ساقط کرد که گروه‌های تحت حمایت ترکیه در حال از دست دادن مناطق خود بودند.

یکی از مقامات ارشد ترکیه نیز در این باره گفت: ترکمان‌ها، نژادی ترک دارند اما جهان باید متوجه شود که مساله بزرگتری در میان است. ما شدیدا درباره تضعیف ائتلاف ضد داعش براثر حملات روسیه نگرانیم. چگونه یک ائتلاف علیه داعش می‌تواند گروه‌هایی را نیز که با داعش مبارزه می‌کنند بمباران کند؟

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه مکررا تاکید می‌کند، هیچ شبه نظامی داعشی در لاذقیه و مناطق شمالی سوریه وجود ندارد؛ مناطقی که هم از سوی روسیه و هم نیروهای دولت سوریه بمباران می‌شود. اردوغان اعلام کرد، 300 شورشی میانه‌رو از جمله چندین ترکمان طی یک ماه گذشته بر اثر این حملات کشته شده‌اند.

ترکمان‌ها از زمانی که برای حضور در جنگ‌های صلیبی مسلمانان علیه مسیحیان به منطقه آمده‌ بودند در شمال غرب سوریه مستقر شده‌اند.

مقامات برآورد می‌کنند، 300 هزار ترکمان در لاذقیه زندگی می‌کرده‌اند اما براساس آمار سازمان‌های حقوق بشری در پی جنگ چهار ساله سوریه اکنون تنها 25 هزار تن از آنها در سوریه حضور دارند.

یکی از تحلیل‌های رویترز در ماه اکتبر نشان می‌داد که تقریبا 80 درصد اهداف روسیه در سوریه در سه هفته اول آغاز حملات بیشتر علیه گروه‌های مخالف بوده است تا داعش.

انتهای پیام

کد N1046524

وبگردی