آفتاب
آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

توجه به فعالیت‌های قرآنی مانع انحراف جوانان می‌شود

توجه به فعالیت‌های قرآنی مانع انحراف جوانان می‌شود

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در پیامی به نهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در تهران گفت: توجه دادن نسل جوان به قرآن و فعالیت‌های قرآنی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند مانعی برای اهداف شوم دشمنان اسلام شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن کامل پیام این مرجع تقلید بدین شرح است:

«بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ

"" اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدیثِ کِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِیَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلینُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلی‌ ذِکْرِ اللَّهِ ...."" (زمر-آیه 23)

ابتدا بهترین سلام و صلوات خداوندی را به شما عزیزانی که در فرصت‌های جوانی گرد مشعل فروزان قرآن جمع شده‌اید، نثار می‌کنم و از خداوند بزرگ موفقیت و سربلندی همه شما قرآنیان و دست اندر کارانی که در تشکیل این محفل بزرگ قرآنی و مسابقات سراسری قرآن که همه ساله برگزار می‌شود را خواستارم.

برادران و خواهران عزیز،

هرقدر در جامعه ما کار قرآنی انجام گیرد و برای آن سرمایه گذاری شود باز هم می‌طلبد تا در این زمینه فعالیت کرد، کار برای قرآن موجب پیشرفت و نورانیت فرد و جامعه می‌شود.

سرمایه اصلی ما قرآن است، اصول و فروع و احکام ما ریشه در قرآن دارد، دامنه قرآن آنقدر وسیع است که نقطه پایانی ندارد، بنابراین هرقدر بتوانیم باید به تلاوت قرآن و تفکر و تعقل و تحقیق در عمق معانی و پیام‌های آن بکوشیم.

امروز ابزار فعالیت‌های دشمنان برای گمراه کردن جوانان بسیار زیاد شده است و در هیچ زمانی دشمنان اسلام اینقدر مجهز به ابزارهای گوناگون از قبیل رسانه، کتاب، فیلم، شبکه‌های مجازی و دنیای اینترنت نبوده‌اند و شرایط برای انحراف جوانان بسیار مهیا و باز است و در چنین شرایطی توجه دادن نسل جوان به قرآن و فعالیتهای قرآنی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند مانعی برای اهداف شوم ذشمنان اسلام شود.

عزیزان من، شما جوانان، خواهران و برادرانی که به حفظ و تلاوت قرآن اهتمام داشته‌اید، طوبی لکم، خوشا بر احوالتان، اما این را بدانید همانطور که قرآن کریم فرموده است: " فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ " یعنی هرچه می‌توانید از این قرآن بخوانید و در آیات دیگر نیز به تلاوت پیوسته در همه اوقات، بخصوص در شبانگاهان و در دل سحرها توصیه فرموده است، این تلاوت کم کم موجب صافی دل و پاکی انسان می‌شود و انس با قرآن را پدید می‌آورد.

دستور قرآن کریم به همه پیروان قرآن در سوره مزمل آن است که بخشی از شب را به تلاوت قرآن اختصاص دهید " وَ رَتِّلِ الْقُرآنَ تَرْتیلاً ".

در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آمده است "ان هذه القلوب تصدا کما یصدا الحدید قیل فما جلاءها، قال تلاوه القرآن " یعنی این قلوب انسان‌ها همانند آهن زنگار می‌بندد، سوال کردند از حضرت، چه چیزی زنگار دل را پاک می‌کند؟ جواب فرمودند: تلاوت قرآن زنگارها را از دل و قلب انسان پاک می‌کند.

بنابراین تلاوت و قرائت قرآن فی نفسه، موضوعیت دارد و سفارش اکید خود قرآن و اولیای دین بر این عمل مترتب است و لیکن تدبر در قرآن و آیات الهی هم وظیفه دیگری است که همه موظف به آن هستند، چرا که می‌فرماید: " أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَی قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا " چرا در قرآن تدبر نمی‌کنند، آیا بر قلب‌های آنها مهر و قفلی زده شده است تا قرآن در آن راه نیابد؟!!

بنابراین شما قاریان و تالیان قرآن و حافظان قرآن که در مرحله اول بخوبی موفق بوده‌اید، باید در مرحله دوم یعنی فهم و تدبر و تعمق در آیات قرآن نیز تلاش داشته و تفاسیر قرآن را مطالعه کرده و از معارف قرآن هم بهره و حظ کافی ببرید.

اما مراحل قرآنی شدن انسان به همین میزان کفایت نمی‌کند و مهمترین مرحله عمل به فرامین، آموزه‌ها و پیام‌های قرآن است که موجب رستگاری انسان و اجتماع خواهد شد.

در پایان از اینکه دارالقرآن امام علی(ع) در عرصه آموزش‌های قرآنی در سطح کشور و برگزاری مسابقات قرآن در این گستردگی و با حضور صدها حافظ قرآن توفیقات بسیار خوبی داشته است، خوشحالم و دوام توفیقات بانیان خیر و مسئولان و دست اندرکاران و همه شما عزیزان و جوانان و نوجوانان قرآنی را از درگاه احدیت مسئلت می‌نمایم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ناصر مکارم شیرازی»

انتهای پیام

کد N1046367

وبگردی