آفتاب

گزارش آمانو زیر ذره‌بین رسانه‌ها

گزارش آمانو زیر ذره‌بین رسانه‌ها

ایرنا نوشت: این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز شنبه 7 آذر 1394 خورشیدی انداخته است.

نشست هفته گذشته شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته یی در حالی برگزار شد که مهمترین برنامه آن به بررسی آخرین وضعیت برنامه هسته یی ایران اختصاص داشت؛ موضوعی که برخی روزنامه ها با اشاره به موضع گیری مقام های ارشد آژانس و ایران آن را مثبت و برخی دیگر منفی ارزیابی کردند.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز شنبه 7 آذر 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** نگاهی به آخرین وضعیت پرونده هسته ای ایران
روزنامه «ایران» در گزارش خود با اشاره به اینکه آخرین فصل گزارش پرونده هسته ای ایران آماده شد، نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه ای مقدماتی، بر وجود نداشتن هرگونه انحراف در فعالیت های هسته ای ایران تأکید کرد. نشست فصلی 35 کشور عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه در حالی برگزار شد که مهم ترین برنامه این نشست به بررسی آخرین وضعیت برنامه هسته ای ایران اختصاص داشت و قرار بود یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی آخرین گزارش خود درباره فعالیت هسته ای ایران را در اختیار شورای حکام بگذارد. گزارشی که براساس آن، این شورا درباره بسته شدن پرونده «پی ام دی» ایران اعلام نظر می کند.

بر همین اساس، آمانو در بیانیه مقدماتی آغاز به کار نشست شورای حکام نبود هرگونه انحراف در فعالیت های هسته ای ایران را تأیید کرد، اما گفت که «درخصوص فعالیت های اعلام نشده از طرف ایران نمی توانیم ضمانتی بدهیم.» جمله ای که از سوی برخی رسانه ها، به عدم قطعیت بیانیه آمانو در تأیید صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران تعبیر شد، اما نماینده ایران در آژانس بین المللی تصریح کرده است که این نوع موضعگیری، موضعگیری است که آژانس برای تمام کشورهایی که پروتکل الحاقی را اجرا نمی کنند، اتخاذ می کند.

ایران همچنین در گزارش های جداگانه به اظهارنظر یوکیا آمانو مبنی بر اینکه برنامه هسته یی ایران انحراف ندارد اشاره کرد و در ادامه به نقل از علی لاریجانی نوشت: نشانی از تخلف طرف مقابل در برجام دیده نشده است.


روزنامه «بهار» هم نوشت: برجام در مرحله ی حساس خود است؛ فاصله میان روز تصویب تا روز اجرا؛ زمانی که برای حل و فصل برخی از مهمترین مسایل و فراهم آورن مقدمات اجرایی شدن بخش های مهمی از برجام در نظرگرفته شد و حال به نظر می رسد روند یکی از همین مسایل مهم با فراز و نشیب هایی رو به رو شده است؛ پی ام دی یا همان ابعاد احتمالی نظامی که پیچیدگی آن باعث شد ایران و آژانس بین امللی انرژی اتمی بررسی آن را از برجام که به خودی خود ضمائم و توضیحات بسیاری داشت جدا کرده و با امضای دو توافق نامه جداگانه در وین مسیر حل این پرونده را کاملا منفک از تمامی مسایل دیگر دنبال کنند.

همچنین روزنامه «ابتکار» با اشاره به اظهارات مثبت آمانو در خصوص فعالیت های هسته یی ایران و هشدار سید عباس عراقچی نوشت:چنین اظهاراتی منجر به تقویت این شایعه در رسانه ها و محافل خبری شده که امکان باز بودن و بسته نشدن ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران در دستور کار غرب همچنان وجود دارد. در همین رابطه معاون وزیر خارجه کشورمان در برنامه تیتر امشب که پنجشنبه شب برگزار شد، هشدار داد اگر پنجره ای در پرونده پی ام دی باز بماند به این معنا که این موضوع بتواند در آینده نیز مطرح شود به این معناست که برجام متوقف خواهد شد و ما اقدامات هسته ای مان را از سر می گیریم.

«آفتاب یزد» نیز در گزارش خود با اشاره به اظهارات «علی خرم» سفیر سابق ایران در سازمان ملل متحد هشدار داد که اگر گزارش آمانو منفی هم باشد، دولت با تندروها همگام نمی شود.

روزنامه «حمایت» نیز در این باره اظهارات آمانو را دوپهلو خواند و با اشاره به واکنش مقامات ایران نوشت: 1+5 بین PMD و برجام یکی را انتخاب کند.
به گزارش حمایت، رضا نجفی نماینده ایران در آژانس در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه ارزیابی نهایی آژانس باید واقعی، متوازن و غیرجانبدارانه باشد، اظهار داشت: مطمئن هستیم زمانی که مدیرکل آژانس ارزیابی نهایی در زمینه حل و فصل کلیه موضوعات باقیمانده گذشته و حال را برای اقدام در اختیار شورای حکام قرار می دهد، دولت های عضو در زمینه خاتمه این موضوع و هموار ساختن راه برای روز اجرای برجام، تصمیمی درست اتخاذ خواهند کرد.

«کیهان» نیز در راستای موضع گیری منفی خود علیه توافق هسته یی مدعی شد که «آژانس دبه کرد پیش بینی ها درست بود»
به ادعای این روزنامه، با وجودی که از ماه ها پیش منتقدان خواستار آن بودند تا زمانی که ابعاد ادعایی نظامی برنامه هسته ای ایران - پی ام دی - از سوی آژانس خاتمه نیافته باشد روند اجرای برجام از سوی ایران آغاز نشود این خواسته از سوی دولت مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفت تا آن جا که آمانو رئیس آژانس اعلام کرد پی ام دی مختومه نخواهد شد و نمی توان تضمینی برای صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای ایران ارائه کرد!

5252

کد N1046314

وبگردی