آفتاب

حمایت چین از عضویت پاکستان در گروه تامین کنندگان هسته ای

حمایت چین از عضویت پاکستان در گروه تامین کنندگان هسته ای

چین به پاکستان اطمینان دادکه اگر هند مجوز عضویت در گروه کشورهای تامین کننده هسته ای را دریافت کند، «پکن» نهایت تلاش خود را برای کسب مجوز مشابه و عضویت پاکستان در این گروه انجام خواهد داد.

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «روزنامه پاکستان»، چینی ها این وعده و اطمینان را در جریان سفر اخیر «ممنون حسین» رییس جمهوری پاکستان به پکن اعلام کردند.

«باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا در سفر چند ماه پیش خود به «دهلی نو»، اعلام کرد که هند از آمادگی و شرایط لازم برای پیوستن به گروه کشورهای تامین کنندگان هسته ای برخوردار است. همچنین فرانسه و انگلیس در سال های گذشته حمایت خود را از پیوستن هند به گروه یاد شده اعلام کرده اند و چین هم بطور مشروط، موافقت خود را با این موضوع اعلام کرد و درعین حال، خواستار برخورد محتاطانه کشورها با عضویت هند در این گروه شد.

این در حالی است که چین از نفوذ بالایی در گروه کشورهای تامین کننده مواد هسته ای برخوردار است و با استفاده از حق وتویی که در این گروه دارد، می تواند مانع از عضویت هند یا هر کشور دیگر در این گروه شود.

گروه کشورهای تامین کننده مواد هسته ای هم اکنون شامل ۴۸ عضو است و احتمال پیوستن هند به عنوان چهل و نهمین عضو آن در آینده نزدیک وجود دارد. این گروه در سال ۱۹۷۴ و بعد از نخستین آزمایش هسته ای هند، با هدف تامین و صادرات مواد هسته ای مورد نیاز کشورها برای اهداف و استفاده های صلح آمیز تاسیس شد.

«پکن» اعلام کرده است که اگر با پیوستن هند به این گروه موافقت شود و پاکستان از ملحق شدن به آن محروم بماند، چین با استفاده از حق وتوی خود، مانع از پیوستن هند به گروه کشورهای تامین کننده مواد هسته ای خواهد شد.

پاکستان از روابط بسیار نزدیکی با چین برخوردار است و دو کشور قراردادهای تجاری و اقتصادی فراوانی با یکدیگر امضا کرده اند که طرح عظیم احداث راهروی اقتصادی مشترک چین-پاکستان که دریای عمان و آبهای شمالی اقیانوس هند را از طریق خاک پاکستان به چین متصل می کند، یکی از این قراردادها است.

دولت پاکستان معتقد است که این کشور نیز مستحق پیوستن به گروه تامین کنندگان مواد هسته ای برای بدست آوردن مواد لازم برای استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای است.

پاکستان که سخت با عضویت هند در گروه یاد شده مخالف است، اعلام کرده است که اگر هند به این گروه ملحق شود و پاکستان از حق پیوستن به آن محروم شود، این به مفهوم برخورد تبعیض آمیز با کشورها است و موجب بر هم خوردن توازن قوا در منطقه خواهد شد.

پاکستان و هند هر دو از قدرت های هسته ای جهان و دارای سلاح های هسته ای هستند. آمریکا به تازگی تلاش هایی را برای محدود کردن توان هسته ای نظامی پاکستان آغاز کرده است اما پاکستان با واکنش شدید به برخی گزارش های رسانه ای در این زمینه، اعلام کرده است که هرگز در زمینه توان هسته ای نظامی خود به عنوان ابزار دفاعی و بازدارنده در برابر هند، تن به مصالحه نخواهد داد.

برخی موسسات تحقیقاتی و مطالعاتی بین المللی اعلام کرده اند که پاکستان با سرعت زیاد در حال افزایش دادن میزان سلاح های هسته ای خود است و تا ۱۰ سال آینده، بعد از آمریکا و روسیه، می تواند به سومین قدرت هسته ای جهان تبدیل شود.

 

کد N1046023

وبگردی