آفتاب

اعتراض ده‌ها هزار دانش‌آموز نپالی به محاصره اقتصادی

اعتراض ده‌ها هزار دانش‌آموز نپالی به محاصره اقتصادی

ده‌ها هزار نفر از دانش‌آموزان نپالی امروز (جمعه) با در دست داشتن پلاکاردها و سر دادن شعارهایی علیه بسته شدن مرز این کشور با هند که منجر به کمبود شدید سوخت و بالارفتن قیمت مواد غذایی در این کشور شده است، اعتراض خود را اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دانش آموزان در جاده کمربندی دور کاتماندو به صف ایستادند تا از مسوولان کشور بخواهند که هر چه سریعتر در این باره اقدام کنند و این محاصره مرزی را برطرف کنند.

دانش آموزان که همگی لباس فرم روشن خود را برتن داشتند، شعارهایی مانند "این محاصره را قطع کنید"، "تحصیل حق ماست" و "ما در برابر هند سر فرود نمی‌آوریم" سر دادند.

پرامود بسنت، 13 ساله، یکی از این دانش آموزان گفت: ما اینجا آمده‌ایم تا اعتراض خود را به محاصره هند که شرایط را برای حضور در کلاس‌های مدرسه سخت کرده است، اعلام کنیم. ما اینجا هستیم که بگوییم که تحصیل حق ماست.

مدارس کاتماندو مجبور شده‌اند که تعطیلات را طولانی کرده و به دلیل کمبود سوخت کلاسها را تعطیل کنند.

در طول هفته‌های گذشته، اقوام هندوی نپال در اعتراض به قانون اساسی جدید نپال، نقطه مرزی این کشور در جنوب با هند را بسته و از ورود سوخت و دیگر مواد مورد نیاز و لازم به داخل نپال جلوگیری می‌کنند.

هند نیز که روابط بسیار نزدیک فرهنگی با این اقوام هندو دارد انتقال سوخت به نپال را که به شدت به آن وابسته است، ممنوع کرده است.

بر اساس قانون اساسی جدید نپال که پس از یک دهه درگیری‌های سیاسی و تظاهرات خشونت بار مورد پذیرش قرار گرفت،‌ کشور به یک فدراسیون سکولار هفت استانی که هرکدام دارای سر وزیر و مجلس قانونگذاری است، تقسیم می‌شود.

جامعه هندوی نپال معتقد است این تقسیم بندی آنها را از سرزمین آباء و اجدادیشان (هند) جدا کرده و خواستار مناطق بیشتر برای خود و خودمختاری بیشتر درباره موضوعات مربوط به خود هستند.

با این حال،‌ برخی از گروه‌های قومی و مذهبی می‌گویند که قانون گذاران به نگرانی آنها درباره نحوه تعیین مرزها بی اعتنایی کرده‌اند. آنها خواستار استانهای بیشتر شامل استانهایی که براساس قومیت باشند، همچنین قلمروهای وسیعتر برای گروه‌های بزرگتر و کرسی‌های بیشتر برای اقلیت‌ها در پارلمان و دولت هستند.

برخی از اقوام هندو نیز معتقدند که اطلاق نپال به عنوان یک کشور هندو باید در قانون اساسی جدید احیا می‌شد و نپال باید کشوری هندو مذهب باشد نه سکولار.

انتهای پیام

کد N1045751

وبگردی