آفتاب

رسانه‌های عربستانی از عزم ریاض برای اعدام 50 تن از جمله شیخ نمر خبر دادند

رسانه‌های عربستانی از عزم ریاض برای اعدام 50 تن از جمله شیخ نمر خبر دادند

دو روزنامه شبه رسمی عربستانی از تصمیم ریاض برای اعدام بیش از 50 تن به "اتهامات تروریستی" از جمله چند تن از خانواده النمر خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سومریه نیوز، روزنامه عکاظ چاپ عربستان در این باره نوشت: 55 تن در عربستان منتظر اجرای حکم اعدام هستند، این اشخاص متهم به ارتکاب جرایم تروریستی و کشتن بیش از 100 شهروند و 71 نیروی امنیتی هستند.

این روزنامه بدون اشاره به زمان اجرای این حکم نوشت: برخی از این محکومان با القاعده در ارتباط هستند و برخی دیگر از ساکنان شهر العوامیه از شهرهای شیعه‌نشین در شرق عربستان هستند.

برخی دیپلمات‌های غربی در ریاض پیشتر اعلام کرده بودند که عربستان به دولت‌هایشان اطمینان داده که هرگز شیعیانی را که بعد از موج تظاهرات‌ها علیه دولت ریاض دستگیر کرده است را اعدام نخواهند کرد.

فعالان محلی اعلام کردند که ساکنان شهر العوامیه در واکنش به این خبرها مسیرهای منتهی به شهر را با موانع و آتش زدن تایر بستند.

بنا بر این گزارش، برخی کشورهای غربی نگرانی خود را از اینکه شیخ نمر النمر، روحانی سرشناس عربستانی و برخی از فرزندانش از جمله کسانی باشند که قرار است اعدام شوند، به ریاض ابلاغ کردند.

عکاظ نوشت: گروهی که قرار است اعدام شوند مظنون به همکاری با القاعده، تلاش برای سرنگونی رژیم و اجرای عملیات علیه ریاض با استفاده از اسلحه‌های سبک، مواد منفجره و موشک‌های زمین به هوا هستند. یکی از افراد بازداشت شده نیز متهم به تلاش برای خرید مواد هسته‌ای در یمن به ارزش 1.5 میلیون دلار برای استفاده از آن در داخل عربستان است.

روزنامه نیمه‌رسمی الریاض نیز روز دوشنبه گذشته از اعدام قریب‌الوقوع 52 تن خبر داد اما کمی بعد این خبر را بدون ارائه هیچ توضیحی از پایگاه اینترنتی خود حذف کرد.

عفو بین‌الملل در گزارش این ماه خود اعلام کرده که عربستان در سال جاری میلادی بیش از 150 تن را اعدام کرده است و این بالاترین عدد در طول 20 سال گذشته بوده است.

انتهای پیام

کد N1045658

وبگردی