آفتاب

زیویه در گذر زمان

زیویه در گذر زمان

نشست علمی و فرهنگی «زیویه در گذر زمان» با حضور اساتید، پژوهشگران و علاقه‌مندان در سقز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، نشست علمی و فرهنگی «زیویه در گذر زمان» با حضور اساتید، پژوهشگران و علاقه‌مندان در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه پیام نور مرکز سقز برگزار شد.

در ابتدای این نشست رئیس دانشگاه پیام نور سقز، اظهار کرد: سلسه نشست‌های علمی و هم‌اندیشی زیویه‌شناسی با همکاری این دانشگاه و مدیریت پایگاه پژوهشی زیویه و کرفتو در راستای شناخت و اطلاع‌رسانی بیشتر از آثار تاریخی و میراث فرهنگی منطقه خصوصاً قلعه زیویه، بیان آخرین تحقیقات علمی و باستان شناسی در مورد زیویه، ارائه راهکارهای احیا و حفاظت از این آثار تاریخی هم‌چنین توسعه محور گردشگری ملی با محوریت زیویه - کرفتو برگزار می‌شود.

«علیرضا شریفی» افزود: آثار باستانی به مثابه شناسنامه و هویت هر منطقه و ملتی است، لذا توجه به آن از ابعاد مختلف حائز اهمیت است.

زیویه در جستجوی ماناها، سکاها و مادها

سپس عضو پژوهشکده باستان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران سخنانی در ارتباط با «زیویه در جستجوی ماناها، سکاها و مادها» ارائه داد و خاطرنشان کرد: دوره مادها از دوران‌ با اهمیت و مهم تاریخ ایران است.

«مهرداد ملک‌زاده» افزود: برای بازشناسی مسائل فرهنگی و تاریخی مادها اقدامات خوبی انجام شده است و این دریچه‌ای برای تحقیقات مستند و علمی بیشتر فراهم کرده است.

وی با اشاره به این‌که غرب ایران مرکز ثقل تحولات، حکومت‌ها و فرهنگ‌های مختلف بوده است، خاطرنشان کرد: این مسائل در تحولات، حکومتداری و تغییرات سایر مناطق تأثیرگذار بوده است.

عضو پژوهشکده باستان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران سپس به تبیین و بررسی اهمیت قلعه زیویه در شناخت تاریخ و تحولات ایران پرداخت.

زیویه،هفت دهه پس از کشف

پژوهشگر و کارشناس ارشد موزه ملی ایران در ادامه این مراسم به ارائه مبحثی با عنوان «زیویه، هفت دهه پس از کشف» پرداخت.

«یوسف حسن‌زاده» با بیان این‌که قلعه زیویه یکی از آثار تاریخی و فرهنگی بسیار مهم و غنی برای شناخت تاریخ گذشته غرب کشور است، گفت: متأسفانه تاکنون کاوش‌ها و اقدامات جدی و مستمری در این حوزه انجام نشده است.

وی ضعف داده‌های علمی و باستان‌شناسی در خصوص زیویه و عدم انتشار آن‌ها را یادآور شد و سپس به ارائه مطالب تحلیلی دقیقی از کشف زیویه، ارائه مجوز حفریات، مطالعات انجام شده و آثار کشف شده در زیویه پرداخت.

کارشناس ارشد موزه ملی ایران خاطرنشان کرد: عدم اقدامات حفاظتی مناسب و اصولی، سرپوشیده نبودن زیویه، نبود انجمن‌های فعال در زمینه میراث فرهنگی و ... از دیگر مواردی است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

زیویه، امروز و فردا

سرپرست پایگاه پژوهشی زیویه و کرفتو نیز در این نشست با بیان این‌که تشکیل هیئت راهبردی زیویه برای انجام کارهای پژوهشی، کارشناسی، اولویت‌بندی نیازها و اقدامات جدی در زمینه احیا و حفاظت قلعه تاریخی زیویه به سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیشنهاد شده است، گفت: منتظر اعلام نظر در این رابطه هستیم.

«علی هژبری» سپس به برخی اقدامات انجام شده از جمله تشکیل انجمن میراث فرهنگی شهرستان سقز، برگزاری شورای اداری شهرستان در زیویه، اختصاص اعتباراتی از سوی فرماندار ویژه سقز برای ایجاد امکانات زیربنایی در قلعه زیویه، حمایت از تحقیقات و پایان‌نامه‌های دانشگاهی و کتاب در زمینه زیویه، تبلیغات بیشتر برای شناساندن زیویه و... اشاره کرد و گفت: امید است مسئولان کشوری و منطقه‌ای اهمیت قلعه زیویه را به‌عنوان اثری حائز اهمیت در سطح جهان، بیشتر مدنظر قرار داده و برای حفاظت و احیای آن اقدامات اساسی شود.

این باستان‌شناس افزود: ایجاد نمایشگاهی برای نمایش و شناخت آثار زیویه، ایجاد سقف سرپوشیده، گسترش اقدامات حفاظتی و کاوش‌های علمی و باستان‌شناسی، تولیدات بیشتر رسانه‌ای در این رابطه، برنامه‌ریزی برای شناساندن آن در سطوح ملی و جانی امری ضروریست.

وی سپس مطالعه و ایجاد محور گردشگری ملی با محوریت «تخت سلیمان، غار کرفتو، زیویه و سقز» و سپس امکان توسعه آن به محور تهران، قزوین، سلطانیه، تخت سلیمان، غار کرفتو، زیویه، سقز، بانه و مریوان را خواستار شد و خاطرنشان کرد: عملیاتی شدن این طرح باعث جذب بیشتر گردشگر، توسعه زیرساخت‌ها، افزایش فعالیت‌های فرهنگی، رونق اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال و درآمدزایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، در پایان این نشست، پرسش و پاسخ و هم‌اندیشی در خصوص اهمیت زیویه برگزار شد.

انتهای پیام

کد N1045575

وبگردی