آفتاب

آلمان جت‌های ردیابی "تورنادو" و ناوچه پدافندی به سوریه می‌فرستد

آلمان جت‌های ردیابی "تورنادو" و ناوچه پدافندی به سوریه می‌فرستد

مقامات آلمان می‌گویند برای کمک به نیروی هوایی کشورهای غربی در سوریه جت‌های "تورنادو" و ناوچه جنگی به منطقه اعزام می‌کنند. آلمان به دلیل محدودیت‌های قانونی اما نمی‌تواند نقش مستقیم در بمباران هوایی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آلمان برای کمک به جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های فرانسه و سایر کشورهای هم‌پیمان در جنگ علیه گروه تروریستی داعش جت‌های شناسایی و ردیابی موسوم به "تورنادو" (Tornado) به سوریه می‌فرستد.

خبرگزاری آلمان در خبر تکمیلی خود گزارش داد که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و وزرای سهیم در امور امنیتی و نظامی تصمیم گرفته‌اند علاوه بر تورنادو، دستکم یک ناوچه جنگی، یک هواپیمای تانکر برای سوخت‌رسانی به جت‌های جنگنده و بمب‌افکن‌ها و نیز امکانات شناسایی ماهواره‌ای به منطقه اعزام کند.

هنینگ اوته، یکی از نمایندگان عضو پارلمان آلمان (بوندستاگ) از حزب "دموکرات‌های مسیحی" با تایید این خبر گفت: «آلمان از این پس در مبارزه با داعش نقشی فعال‌تر از همیشه خواهد داشت.»

این عضو پارلمان آلمان افزود: «آلمان نه تنها ماموریت آموزش نظامی نیروها در شمال عراق را گسترش خواهد داد، بلکه هواپیماهای ردیاب تورنادو را نیز برای مبارزه با داعش عازم منطقه خواهد کرد.»

وظیفه ناوچه اعزامی ایجاد امنیت و ایمنی لازم ضدهوایی برای فعالیت ناو هواپیمابر فرانسوی شارل دوگل فرانسه خواهد بود. اکثر هواپیماهای جنگی فرانسه برای ماموریت علیه داعش در عراق و سوریه از این ناو بلند می‌شوند.

به گزارش دویچه‌وله، هواپیماهای تورنادو به سیستم‌های شناسایی و ردیابی مجهز هستند. این سیستم می‌تواند محدوده وسیعی به وسعت ۱۴۰۰ تا ۳۹۰۰ کیلومتر را تحت پوشش قرار دهد. تورنادو قادر به پرواز در ارتفاع بسیار پایین حتی تا ارتفاع سی متر و در هوای نامناسب است و می‌تواند حتی در شب با کمک اشعه مادون بنفش تصاویری شفاف از تحرکات و اشیاء حاضر در منطقه ارسال کند.

تصمیم آلمان پس از جلسه‌ای میان آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و وزرای کابینه اتخاذ شد. فرانسه پیش از این از آلمان خواسته بود تا در جنگ علیه گروه تروریستی داعش نقشی "فعال‌تر و متعهدانه‌تر" ایفا کند.

آنگلا مرکل در دیدار با رئیس‌جمهور فرانسه در مراسم بزرگداشت قربانیان حمله‌های تروریستی پاریس، اطمینان داد که کشورش قصد دارد تلاش‌های بیشتری برای مقابله نظامی با تروریست‌های داعش انجام دهد و به یاری فرانسه بیاید.

مرکل در یک کنفرانس خبری مشترک در پاریس پس از دیدار با فرانسوا اولاند گفت: «وقتی رئیس‌جمهور فرانسه از من می‌خواهد که به تدابیری برای افزایش کمک‌ها بیاندیشم و ببینم چه کارهای بیشتری در این راه می‌توان کرد، به سرعت به این درخواست واکنش نشان داده و رسیدگی به این مساله را مسئولیت خود می‌دانم.»

قانون اساسی آلمان به این کشور اجازه نمی‌دهد نقش فعالانه‌ پررنگی در جنگ علیه کشورهای دیگر و به‌ویژه در بمباران هوایی ایفا کند و احتمال این‌که آلمان به شکل مستقیم در عملیات نظامی هوایی علیه مواضع داعش مشارکت کند، بسیار اندک است.

انتهای پیام

کد N1045286

وبگردی