آفتاب

بررسی آثار اقتصادی ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان

بررسی آثار اقتصادی ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان

آثار اقتصادی و راهکارهای اجرائی ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی بانه و مریوان در کمیته اقتصادی و زیربنائی مرکز مطالعات راهبردی دفتر نماینده ولی فقیه کردستان بررسی شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، رستمی مدیر مرکز مطالعات راهبردی، در ابتدای جلسه به طرح موضوع جلسه و بازتاب تصویب منطقه آزاد تجاری – صنعتی بانه و مریوان در افکار عمومی و رسانه‌های استان و تحلیل‌های مختلف ارائه شده پرداخت.

وی ضمن تاکید بر لزوم پیگیری مسئولان و نمایندگان مردم برای تصویب منطقه آزاد در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: اجرائی شدن کامل مصوبه مستلزم ملاحظاتی است که باید مورد توجه مسئولان و دست اندرکاران قرار گیرد، که از جمله این ملاحظات همراهی مردم منطقه و نیز ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله بحث حمل و نقل و پایانه مجهز مبادلات در مرز است.

در ادامه جلسه، معاون توسعه منابع و هماهنگی امور اقتصادی استانداری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در سفر اردیبهشت ۸۸ به کردستان که فرمودند، «کردستان دو مشکل دارد یکی اشتغال و دیگری سرمایه گذاری»، عنوان کرد: مفهوم این بیانات آن بود که کردستان باید توسعه پیدا کند که این مسئله در صحبت نبود بلکه در عمل پیاده شد؛ چرا که پروژه‌های سفر مقام رهبری ۸۰۰ میلیارد تومان بود اما تا کنون عملا ۲۴۰۰میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

فیروزی افزود: این پیام مهمی برای توسعه و آبادانی کردستان است که امیدواریم همه دست اندرکاران و مسئولان این پیام را دریافت کرده و بشنوند.

وی به برخی از پروژه‌های مهم استان که در دست اقدام است اشاره و عنوان کرد: از جمله این طرح‌ها بیمارستان کوثر است که بناست مجهزترین بیمارستان غرب کشور باشد، هم‌چنین جاده سنندج به سقز که تا پایان سال ۹۵ چهار بانده خواهد شد، اتمام فرودگاه سقز تا پایان سال ۹۵ و جاده سنندج – مریوان که تا پایان ۹۵ تبدیل به جاده درجه یک خواهد شد.

معاون توسعه منابع و هماهنگی امور اقتصادی استانداری تصریح کرد: در سطح استان در حال حاضر کشاورزی، تولید و تجارت ما سنتی است که ایجاد منطقه آزاد کمکی خواهد بود برای برون رفت از وضعیت سنتی تولید و امکان رقابت با کالاهای ساخت سایر کشورها.

وی از حمایت نماینده معزز ولی فقیه در کردستان در مجامع مختلف از توسعه استان و ارائه راه حل قدردانی کرد و ادامه داد: همه مسئولان از این موقعیت در جهت پیشرفت استان استفاده کنند.

فیروزی در ادامه توضیحاتی در خصوص اهداف، روند اجرایی، چگونگی اداره مناطق آزاد و مزیت‌های آن ارائه کرد و افزود: ساماندهی نظام سنتی مبادله موجود و قانونمند کردن مبادلات، کنترل ترددهای غیرمجاز و جلوگیری از مبادله کالاهای غیرمجاز و قاچاق کالا، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت و تخلیه روستاهای مرزی و امکان رقابت با کالاهای ساخت سایر کشورها در سه بازار هدف ترکیه، عراق و سوریه از جمله مهمترین اهداف ایجاد منطقه آزاد در بانه و مریوان است.

وی اضافه کرد: منطقه آزاد توسط سازمانی با شخصیت حقوقی مستقل که سرمایه آن متعلق به دولت است و در قالب هیأت مدیره متشکل از سه یا پنج نفره، اداره خواهد شد و اعضای هیأت مدیره توسط هیات وزیران انتخاب خواهند شد و مدیرعامل سازمان که ریاست هیأت مدیره را به عهده خواهد داشت، به موجب حکم ریاست جمهوری و از میان اعضای هیأت مدیره برای سه سال منصوب و بالاترین مقام اجرایی در زمینه‌های اقتصادی و زیربنایی منطقه آزاد خواهد بود.

وی هم‌چنین معافیت مالیاتی تا ۲۰ سال، ورود تکنولوژی و مواد خام بدون پرداخت عوارض، امکان ترانزیت و صدور مجدد کالا، امکان مشارکت و سرمایه گذاری داخلی و خارجی به هر نسبت، تضمین کامل سرمایه‌های خارجی و سود حاصل از آنها و نیز قانون جلب و حمایت از سرمایه‌های خارجی را از دیگر مزایای منطقه آزاد برشمرد.

در ادامه جلسه، اعضای کمیته با مثبت ارزیابی کردن تاثیرات روانی تصویب منطقه آزاد بانه و مریوان در بین مردم کردستان که توام با ایجاد شور و نشاط بوده، آن را اقدامی مناسب از سوی مسئولین نظام جمهوری اسلامی در جهت پاسخگوئی به مطالبات قومی و منطقه‌ای مردم دانستند که عملی شدن کامل آن اثرات ماندگاری در منطقه ایجاد کرده و باعث ارتقاء شاخص‌های توسعه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و حتی امنیتی خواهد شد.

در این جلسه ضمن تشکر از پیگیری های انجام شده توسط مسئولان استان، اعضاء خواستار عزم جدی مسئولین و همدلی همه مردم استان در جهت تحقق عملی ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان شدند و تاکید کردند که منطقه آزاد بانه و مریوان با مشارکت مردم و بخش خصوصی، با توجه به موقعیت مرزی می تواند به یک پایگاه اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی تبدیل شده و حتی کردستان عراق و اقلیم را تحت تاثیر خود قرار دهد.

هم‌چنین در این جلسه ضمن تاکید بر لزوم پیگیری مسئولین و نمایندگان مردم برای تصویب منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان در مجلس شورای اسلامی، اعضاء عنوان کردند که اجرائی شدن کامل مصوبه مستلزم ملاحظاتی است که باید مورد توجه مسئولین و دست اندرکاران قرار گیرد، که از جمله مهمترین این ملاحظات همراهی مردم منطقه و ایجاد زیرساخت های لازم است.

در ادامه جلسه اعضاء به ارائه نظرات خود در این زمینه پرداخته و با توجه به سابقه ایجاد مناطق تجاری صنعتی در کشور و لزوم مراقبت برای تحقق اهداف آن موارد ذیل را مورد تاکید و توجه قرار دادند:

۱- در انتخاب اعضای هیئت مدیره دقت لازم صورت گرفته و از افراد قوی و با نفوذ در سطح ملی استفاده شود.

۲- بیشتر مناطق آزاد فعلی به سوی واردات روی آورده‌اند که لازم است تولید و صادرات در دستور جدی منطقه آزاد بانه و مریوان قرار گیرد.

۳- به تبعات احتمالی افزایش قیمت‌ها بویژه زمین در منطقه توجه شده و از سفته بازی و واسطه گری افراد سودجو جلوگیری شود.

۴- به مسائل و حواشی امنیتی منطقه توجه شده و برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

۵- به ایجاد زیر ساخت‌ها از جمله فرودگاه، حمل و نقل زمینی، گاز، برق و آب مورد نیاز منطقه آزاد توجه لازم صورت گیرد.

۶- با توجه به این‌که منطقه آزاد مریوان و بانه با یک کشور خارجی هم مرز است لازم است هر دو در یک قالب سازماندهی و مدیریت شوند.

۷- بایستی به زنجیره تولید و زنجیره ارزش افزوده در مناطق آزاد بانه و مریوان توجه شده و از هم اکنون با همکاری متخصصین اقدامات لازم مطالعاتی صورت گیرد.

در ادامه این جلسه تاکید شد که با توجه به این‌که توسعه استان کردستان به یک نگاه و مطالبه حاکمیتی تبدیل شده است، نباید به ایجاد زیرساخت‌های مهم توسعه در استان بصورت طیفی و جناحی نگریسته شود؛ هم‌چنین لازم است در مناطق آزاد علاوه بر مسائل اقتصادی به پیوست‌های فرهنگی، امنیتی، اجتماعی، بهداشت و سلامت توجه شود.

در پایان جلسه، برگزاری یک همایش علمی برای ارزیابی و پیش بینی اثرات اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و امنیتی ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان با محوریت مرکز مطالعات راهبردی و با مشارکت دانشگاه‌ها و دستگاه‌های مرتبط پیشنهاد شد.

انتهای پیام

کد N1045018

وبگردی