آفتاب
یک مقام مسوول صندوق بیمه محصولات کشاورزی خبر داد

افزایش درصد غرامت پرداختی به کشاورزان بیمه‌گذار

افزایش درصد غرامت پرداختی به کشاورزان بیمه‌گذار

مشاور رسانه‌ای صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشور از افزایش درصد غرامت پرداختی به کشاورزان و تولید کنندگان محصولات کشاورزی عضو این صندوق در کشور خبر داد.

محمد شهرکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در منطقه فارس، گفت: غرامت پرداختی به کشاورزان گندم‌کار در بخش دیم از 150 هزار تومان به 450 هزارتومان و در گندم آبی از 800 هزار تومان به 2 میلیون‌ تومان افزایش یافته است.

شهرکی با اشاره به افزایش عدد پرداختی در سایر محصولات و بخش‌ها، خاطرنشان کرد: در راستای تسهیل روند ارزیابی و محاسبه خسارت و کاهش مدت زمان پرداخت غرامت نیز اقداماتی انجام شده و در حال انجام است که با نهایی شدن، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم که فاصله زمانی بین تعیین خسارت تا پرداخت غرامت کوتاه شود اما این مهم نیازمند همراهی هرچه بیشتر دولت و البته همکاری خوب کشاورزان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی است.

شهرکی با یادآوری اینکه در کل کشور 2 میلیون بهره‌بردار بخش کشاورزی عضو این صندوق هستند، اضافه کرد: تا امروز 900 میلیون قطعه طیور، 3 میلیون و 500 هزار هکتار از اراضی زراعی و 500 هزارهکتار از اراضی باغی کل کشور، زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 11 هزار و 500 میلیارد ریال غرامت به بهره‌برداران بیمه‌گذار تحت پوشش این صندوق در کشور پرداخت شده است، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند توسعه همکاری‌های رسانه‌ای در راستای ارتقا آگاهی‌ها در سطح مسئولان و کشاورزان در خصوص لزوم توجه به اهمیت صندوق بیمه محصولات کشاورزی هستیم.

شهرکی با تصریح اینکه بالغ بر 47.2 درصد بخش تولید، اشتغال و کارآفرینی در کشور مربوط به حوزه کشاورزی است، گفت: کشاورزی، 200 شغل را در بر می‌گیرد که این مشاغل از تولید تا صنایع وابسته به کشاورزی و عرضه محصولات را در بر می‌گیرد و زنجیره بسیار وسیعی را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از اقتصاد مقاومتی و تحقق آن، وابسته به بخش کشاورزی و رونق این بخش است، گفت: اعتبارات صندوق بیمه محصولات کشاورزی از دو طریق دریافت حق بیمه از کشاورز و کمک‌های دولتی تامین می‌شود که سهم کشاورزان 150 میلیارد ریال و سهم دولت 100 میلیارد ریال است، اما ما امیدواریم دولت این بخش را با توجه به حساسیت‌های آن و تاثیرگذاری بر حوزه اقتصاد کشور، نگاهی ویژه‌تر به این بخش داشته باشد و حداقل پرداخت کمک‌ها را سرعت بخشد.

شهرکی با تاکید بر اینکه افزایش توان صندوق به معنای ارتقا قدرت ریسک‌پذیری فعالان کشاورزی است، گفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی در حقیقت پشتوانه‌ای برای کشاورزان و فعالان حوزه کشاورزی است.

وی تعداد محصولات قرار گرفته در پوشش این صندوق را بیش از 150 محصول اعلام و اضافه کرد: استان فارس با داشتن تعداد 120 محصول، در این زمینه رتبه اول کشور را در تنوع محصولات بیمه شده، به‌خود اختصاص داده است.

شهرکی خاطرنشان کرد: تاکنون، 330 میلیارد ریال غرامت به بهره‌برداران بیمه‌گذار در استان فارس پرداخت شده است.

او ادامه داد: در استان فارس 40 هزار و 885 زراعت‌کار، 50 هزار و 460 باغدار، 132 مرتع‌دار، 13 هزار دامدار و 2 هزار و 350 مرغدار، تعداد 55 میلیون قطعه طیور، 242 هزارهکتار اراضی زراعی، 67 هزار هکتار اراضی باغی، 650 هزار راس دام سبک و سنگین و 140 هزار هکتار مرتع تحت پوشش این صندوق قرار دارند.

شهرکی ابراز امیدواری کرد که با همراهی رسانه‌ها، بیمه به ‌عنوان یک فرهنگ نزد تمام گروه‌های جامعه خصوصا بهره‌برداران حوزه کشاورزی، نهادینه شود و گفت: قطعا همکاری بیشتر کشاورزان و همراهی مطلوب‌تر دولت بدون توجه رسانه‌ها به انعکاس اخبار و مطالبات این بخش امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام

کد N1044745

وبگردی