آفتاب
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور در گرگان:

سالانه ۲۰ میلیارد دلار کالا در کشور قاچاق می شود

سالانه ۲۰ میلیارد دلار کالا در کشور قاچاق می شود

گرگان- رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز کشور گفت: سالانه از مبادی ورودی و خروجی کشور ۲۰ میلیارد دلار قاچاق می شود که این حجم می تواند در حوزه های مختلف کشور تاثیرات اساسی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حبیب الله حقیقی صبح پنج شنبه در جلسه کمیسیون برنامه ریزی و هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان اظهار کرد: این مقدار قاچاق در سال معادل دو برابر کل بودجه عمرانی کشور است که اگر تدبیری نیندیشیم دچار معضلات فراوانی می شویم.

وی با بیان این که ارزش کالاهای قاچاق در کشور در سال ۹۲ به ۲۵ میلیارد دلار می رسید، گفت: این مقدار با پنج میلیارد دلار کاهش به ۲۰ میلیارد دلار در سال گذشته رسید که با احتساب ایجاد ۱۰۰ هزار شغل با هر یک میلیارد دلار، می توان دو میلیون شغل ایجاد کرد.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با بیان اینکه کشفیات امسال کالاهای قاچاق در کشور نسبت به سال گذشته رشد داشته است، میزان این رشد را ۲۰ تا ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته اعلام کرد.

حقیقی با بیان این که قاچاق آفت تولید است، گفت: مبارزه با قاچاق جزو برنامه های اصلی دولت است و برای اینکه بتوانیم به اقتصاد مقاومتی برسیم باید نگاه پیشگیرانه را در مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور لحاظ کنیم.

وی اولویت های امسال این ستاد را مبارزه با قاچاق پوشاک، دخانیات، سوخت و گوشی تلفن همراه ذکر کرد و گفت: در هشت ماهه اول امسال ۱۵۰ تن پوشاک قاچاق کشف و ضبط شده است.

وی با اشاره به تاثیرات مختلف قاچاق کالا و ارز در کشور گفت: از تاثیر اساسی قاچاق در حوزه اقتصاد نمی توان گذشت و تاثیرات قاچاق در این حوزه بسیار گسترده است. در حوزه اجتماعی نیز می توان به رشد بیکاری در جامعه اشاره کرد که قاچاق کالا می تواند این مشکل را افزون کند.

حقیقی تصریح کرد: در حوزه سلامت و بهداشت نیز قاچاق تاثیرات مخربی بر جامعه دارد و استفاده از لوازم تقلبی ارایشی می تواند آثار سوبی بر سلامت جامعه بگذارد که قابل جبران نیست.

وی با بیان این که در حوزه فرهنگی نیز قاچاق کالا می تواند مصرف گرایی و ابتذال و تغییر سبک زندگی را موجب شود، افزود: کسب روزی غیر حلال، تغییر باورهای دینی و کاهش این باورها و ریخته شدن قبح کسب نامشروع می تواند از پیامدهای قاچاق کالا در بحث فرهنگی باشد.

تدوین برنامه ۵ ساله مبارزه با قاچاق کالا

حقیقی بیان کرد: برنامه مبارزه با قاچاق کالا برای ۵ سال نوشته شده است و هدف در این برنامه این است که در سال اول توقف رشد کالاهای قاچاق و در طول برنامه کاهش قاچاق کالا وارز را داشته باشیم.

وی افزود: در سال گذشته نسبت به سال ۹۲ در ورودی قاچاق در کشور توقف رشد را داشتیم و در خروجی نیز کاهش حداقل ۵۰ درصدی را در کشور داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۳ کاهش ۵۰ درصدی سوخت را در کشور شاهد بودیم، گفت: در سال گذشته ۶ میلیون کارت سوخت در کشور شامل موتور سیکلت و خودرو باطل شد.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور اجرای طرح های کنترل توزیع سوخت خارج از شبکه و تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش را از جمله برنامه های مبارزه با قاچاق سوخت در کشور عنوان کرد و گفت: روزانه ۸ میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت در کشور داریم.

حقیقی تصریح کرد: استان گلستان در معرض قاچاق گسترده نیست ولی در مسیر قاچاق قرار دارد و باید بتوانیم مبدا قاچاق به استان را کنترل کنیم . یکی از مزیت های استان هم نوایی و تعامل خوب همه دستگاه ها با هم برای کنترل قاچاق است.

کد N1044675

وبگردی