آفتاب

«دودمه عربى» که مطیعی برای تشكر زائران از خدام موكب‌ها خواند

«دودمه عربى» که مطیعی برای تشكر زائران از خدام موكب‌ها خواند

قدردانی از خدام زائران امام حسین (ع) در موکب های مسیر نجف تا کربلا اقدام شایسته ای است که حاج میثم مطیعی با خواندن دودمه ای عربی پیشگام آن شده است.

به گزارش خبرگزاري مهر، برخی اشعار و مراثی هستند که خوب جای خود را میان مردم باز کرده و چند نسل با آنها عزاداری و نوکری کرده اند.

«سینه زنان شاه دین/ خوش آمدید، خوش آمدید» از جمله آن هاست. بیتی ساده و کوتاه اما دلنشین و ماندگار که دهه های متوالی است در هیأت خوانده می شود آن هم هنگامی که دسته ی عزاداری به یک هیأتی وارد شده، وقتی می‌خواهد برود، می‌آیند دمِ در و با این نوحه‌ آن دسته را بدرقه می‌کنند و چه محبت های عمیق و ارتباطات مداومی که در پی همین کلمات و جملات به ظاهر ساده ایجاد شده و می شود.

با استقبال فزاینده هم وطنان ایرانی از پیاده روی اربعین و حضور میلیونی ایشان در این حماسه بی نظیر، زمینه های مختلفی برای ایجاد و تقویت روابط عاطفی ماندگار بوجود آمده است. نکته ای که رهبر معظم انقلاب نیز هفته جاری در دیدار با رئیس جمهور عراق به آن اشاره کردند: «راهپیمایی مراسم روز اربعین یک نمونه از این ارتباط دوستانه است به گونه ای که مردم عراق در پذیرایی از زائران ایرانی، از انفاق و محبت و ارادت چیزی کم نمی گذارند.»

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: «مسئولان دو کشور ایران و عراق، باید از این فضا و فرصت برای منافع دو کشور بیشترین استفاده را بکنند.»

در همین حال حاج میثم مطیعی در جلسه هفته جاری هیئت میثاق با شهدا دانشگاه امام صادق (علیه السلام) با خواندن مداحی دودمه عربى پیشگام شد تا زمینه تشکر زائران و بویژه زوار ایرانی از خدام موكب هاى پذيرايى در مسیر پیاده روی اربعین را فراهم کند.

اقدامی که حجت الاسلام پناهیان هم اخیراً خواستار انجام آن شده بود: «من خواهش می‌کنم یک نوحه‌ای به زبان عربی درست کنید که وقتی جمع شما حرکت می‌کند و به یک موکبی می‌رسد و غذا تناول می‌کند، موقع بیرون رفتن، این نوحه ی عربی را-برای خداحافظی با صاحبان موکب و تشکر- خیلی کوتاه (در حدّ دو بیت) بخوانید و به سینه بزنید. تصور کنید که چه صحنه ی قشنگی خواهد شد! اشک‌شان جاری می‌شود. این برخورد با محبت و باادب واقعاً زیباست.»
مطیعی در این مرثیه با کلماتی ساده که به راحتی امکان به خاطر سپرده شدن و یادگیری را دارد، ضمن اشاره به شرافت و سخاوتمندی خدام امام حسین(ع) که هر چه دارند را می بخشند، از آنها قدردانی کرده و برای فزونی نعمت هایشان دعا می کند.

- برای شنیدن و دریافت فایل صوتی به همراه متن و ترجمه ی آن کلیک کنید.

کد N1044666

وبگردی