آفتاب
معاون آسیا و اقیانوسیه وزیرخارجه:

بازنده های مبارزه با داعش درصدد گسترش بحران در منطقه هستند

بازنده های مبارزه با داعش درصدد گسترش بحران در منطقه هستند

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه گفت:بازنده های مبارزه با داعش هستند که از این اقدام ترکیه خوشحالند و می خواهند بحران را در منطقه گسترده تر کنند و این بسیار خطرناک است.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از صدا و سیما، سردار مسعود جزایری در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، ریشه اقدام اخیر ترکیه را در ناکامی های آمریکا و هم پیمانانش در حدود پنج سال گذشته در سوریه دانست. 

وی با اشاره به ایستادن جمهوری اسلامی ایران و مقاومت در کنار مردم سوریه در این مدت افزود: اخیراً روسیه با دیدگاه مبتنی بر هوشمندی و درایت و با برنامه ریزی وارد نبرد سوریه شده و ضربات نظامی اخیر آنها به تروریستها و داعش باعث عصبانت آمریکا، ترکیه و متحدانش شده است.

سردار جزایری:سرنگونی جنگنده روسی عکس العملی در مقابل پیروزی های روسیه در سوریه

سردار جزایری تصریح کرد: سرنگون کردن جنگنده روسی در حقیقت عکس العملی در مقابل اقدامات مؤثر نظامی روسیه در سوریه است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره واکنشهای احتمالی روسیه و ناتو گفت: وضعیت ناتو و آمریکا در منطقه به گونه ای نیست که دخالت آشکاری داشته باشند و آمریکاییها از نظر مسائل نظامی در منطقه بسیار دچار مشکل هستند. 

وی افزود: روسیه سعی خواهد کرد دچار حاشیه ها نشود زیرا  کارهای بزرگتری است که باید در سوریه و منطقه صورت گیرد. 

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: ترکیه دچار یک خطای بزرگ شده است و اگر این خطا را جبران نکند به آسیب های جدی دچار خواهد شد. 

وی افزود: این اقدام ترکیه در حقیقت دامی است که آمریکا و صهیونیست ها برای آنها پهن کرده اند. 

سردار جزایری تصریح کرد: ورود روسیه به منطقه و مبارزه با داعش از یک استراتژی مبتنی است و قطعاً روسیه وارد این حواشی نخواهد شد. 

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه کشورمان هم در این برنامه با اشاره به سفر رئیس جمهور روسیه به تهران در هفته جاری گفت: این سفر بعد از 10 سال انجام شده و پوتین مهمترین میهمان اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز جهان در کشورمان بود.  

ابراهیم رحیم پور با بیان اینکه در دو اجلاس قبل فقط سه رئیس کشور شرکت کرده بودند گفت: در اجلاس تهران 9 رئیس کشور حضور داشتند که حاکی از اهمیت آن بود. 

وی ولادیمیر پوتین و روسیه را متحد طبیعی ایران در منطقه به ویژه در دوران تحریم دانست و افزود: سفر رئیس جمهور روسیه به تهران سفری خاص بود و سنگینی برنامه های دو جانبه اش بیشتر از شرکت پوتین در اجلاس گازی بود.

رحیم پور وضعیت حاکم در منطقه به ویژه در سوریه و لزوم تبادل نظر میان تهران و مسکو در این زمینه را علت اصلی این مسئله دانست و افزود: ورود روسها به صحنه نبرد نظامی در سوریه معادلات را کاملاً به هم ریخته است. 

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه با بیان اینکه برنامه های مذاکرات راهبردی با روسیه مدتی است که عملیاتی شده است افزود: سامانه اس 300 را در حال تحویل گرفتن هستیم، ایجاد دو رآکتور هسته ای را در کشورمان توافق و امضاء کردیم و موضوعات اقتصادی میان دو کشور هم در حال پیشرفت است.

وی با اشاره به تحولات منطقه و ورود مستقیم روسها به نبرد با تروریستها در سوریه افزود: پس از این تحولات است که شاهد چندین عملیات تروریستی جدید در جهان هستیم. 

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه:شواهد نشان می دهد که سقوط جنگنده روسی اتفاقی نبوده است. 

رحیم پور با اشاره به اینکه حریم هوایی میان کشورها دائماً نقض می شود اما هیچگاه به سقوط جنگنده ختم نشده است گفت: شواهد نشان می دهد که سقوط جنگنده روسی اتفاقی نبوده است. 

وی تصریح کرد: ورود روسیه به نبرد با تروریستها در سوریه بدون شک جلوی تقویت و رشد تروریستها را گرفت. 

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه با اشاره به شرایط بحرانی در عراق و سوریه تبدیل این اتفاق به تشنج بین ناتو و روسیه را درست ندانست و گفت: اقدام ترکیه در سرنگون کردن جنگنده روسی با هیچ فرمولی قابل اندازه گیری و عاقلانه نیست. 

رحیم پور با بیان اینکه ترکیه باید مواظب نقشه های آمریکا در منطقه باشد افزود: بدون شک تنش میان ترکیه و روسیه به ضرر همسایگان و منطقه است. 

وی تصریح کرد: این بازنده های مبارزه با داعش هستند که از این اقدام ترکیه خوشحالند و می خواهند بحران را در منطقه گسترده تر کنند و این بسیار خطرناک است.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه با اشاره به خویشتنداری روسیه در ساعات گذشته افزود: اگر شاهد این خویشتنداری از جانب مسکو نبودیم اوضاع پیچیده تر از این بود زیرا روسیه ابرقدرتی است که به هیچ وجه تحمل این گونه رفتارها را ندارد.

رحیم پور در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر اجرای برجام در گسترش روابط با اروپا و روسیه گفت: برجام در حقیقت برداشته شدن موانعی است که خود غربیها برای اقتصاد و کشور ما ایجاد کرده بودند و روابط ما منوط به آن نیست. 

وی افزود: اگر چه تهران روابط خوبی با مسکو داشته است اما حجم اقتصادی روابط میان دو کشور بسیار پایین است و البته افق بسیار روشنی پیش رو است.

وی با اشاره به حجم 52 میلیارد دلاری روابط اقتصادی کشورمان با چین در سال 2014 میلادی این حجم را با روسیه در همین سال تنها سه میلیارد دلار دانست و گفت: روابط اقتصادی میان دو کشور باید گسترش یابد و چون روسها خود نیز دچار تحریم هستند درصدد کمک به آنها هستیم و تجار و بخش خصوصی مان هم به آنجا وارد شده است.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه با اشاره به پیشنهاد دو اعتبار سرمایه گذاری دو و 5 میلیارد دلاری از جانب روسها به ایران گفت: طرحهایی از جمله ایجاد دو نیروگاه هسته ای را به روسها پیشنهاد کردیم که با اعتبارات خودشان در کشور ایجاد شود. 

رحیم پور گفت: صادرات ما به روسیه آغاز شده است و در حال طراحی رسیدن به حجم مبادلات اقتصادی 10 میلیارد دلاری هستیم.

سفیر اسبق ایران در ترکیه :موضع ایران در قبال ترکیه نصیحت گرایانه است/اردوغان عذرخواهی کند

سفیر اسبق کشورمان در ترکیه هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به روابط عمیق و تاریخی ایران با روسیه و ترکیه گفت: موضع ما باید نصیحت گرایانه باشد زیرا وضعیت منطقه خوب نیست و خلق یک تشنج جدید دیگر در آن به نفع هیچکس نمی تواند باشد.

محمدرضا ناصری با رد فرضیه تصادفی بودن سقوط جنگنده روسی گفت: اگر مشخص شود که مقصر کیست باید جبران و اردوغان باید در رفتار ، گفتار و مواضعش تجدید نظر کند. 

وی افزود: غربیها در پی آنند که منطقه را متشنج تر کنند و آمریکاییها هم در پی هل دادن اردوغان هستند. 

سفیر اسبق کشورمان در ترکیه تصریح کرد: ترکها باید از این اشتباه بزرگ عذرخواهی و جبران مافات  کنند. 

مدیر گروه مطالعات روسیه در دانشگاه تهران:ترکیه نگران تحکیم روابط ایران و روسیه در خاورمیانه است

مدیر گروه مطالعات روسیه در دانشگاه تهران در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: اقدام ترکیه در ساقط کردن جنگنده روسی نشان دهنده نگرانی جدی آنها نسبت به تحکیم همکاریهای ایران و روسیه در تأمین ثبات و امنیت در خاورمیانه و به ویژه سوریه است. 

جهانگیر کرمی با اشاره به در جریان بودن مذاکرات وین برای ترسیم آینده سوریه افزود: اقدام ترکیه با تلاش آنان برای بر هم زدن این مذاکرات بی ارتباط نیست. 

وی تحکیم مواضع ارتش روسیه در سوریه از نظر نیروها و تجهیزات، اقدامات شدیدتر علیه تروریستها در این کشور به ویژه در مرز با ترکیه و تلاش برای مقابله به مثل را گامهای واکنش روسها به اقدام ترکیه دانست.

مدیر گروه مطالعات روسیه در دانشگاه تهران افزود: افکار عمومی روسیه و پرستیژ بین المللی این کشور به مسکو اجازه نمی دهد که به سادگی از کنار این اقدام ترک ها بگذرد.

کد N1044642

وبگردی