آفتاب
شهر در هفته ای که گذشت؛

حاشیه های نطق جنجالی شورا/گزارش نیم متری حسابرسی سال ۹۱ شهرداری

حاشیه های نطق جنجالی شورا/گزارش نیم متری حسابرسی سال ۹۱ شهرداری

حاشیه های انتشار عکس پایپ کشی در مترو، نطق جنجالی رئیس کمیسیون سلامت شورا، ادامه بلاتکلیفی اجرای طرح کاهش از مهم ترین اخبار شهری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، نزدیک به دو ماه است که حسابرسی شرکت های شهرداری موضوع اصلی اخبار حوزه شهری است، حسابرسی شرکت های زیر مجموعه شهرداری به اتمام رسیده و حسابرسی از سازمان آغاز شده است. رحمت الله حافظی در جلسه این هفته شورای شهر تهران با اشاره به گزارش های ارائه شده و با استناد به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره شفاف‌سازی مالی و برخورد با فساد گفت: مطابق با اظهارنظر موسسه حسابرسی منتخب شورای شهر تهران درخصوص شرکت‌های وابسته به شهرداری برای‌ سال مالی ۱۳۹۲ وضع حسابرسی آنها از حیث مقبولیت اینگونه اعلام شده که حسابرسی شرکت سرمایه‌گذاری شهر، شرکت کنترل ترافیک و شرکت برج میلاد برای ‌سال ۱۳۹۲ از نظر حسابرس رسمی شورای اسلامی شهر مردود اعلام شده است.

همچنین حسابرسی شرکت‌های ارتباط مشترک شهر، توسعه فضاهای فرهنگی، ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه، شرکت شهر سالم، شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه و شرکت نوسازی عباس‌آباد برای‌ سال ۱۳۹۲ از نظر حسابرس رسمی شورای اسلامی شهر، قادر به کسب شواهد حسابرسی کافی و مناسب برای اظهارنظر نشده است.

 به گفته حافظی حسابرسی شرکت‌های پیام‌رسا، شهربان و حریم‌بان، خدمات اداری شهر، خاکریز آب، یادمان سازه، شرکت همشهری مطابق با نظر حسابرس رسمی شورای اسلامی شهر تهران مشروط اعلام شده است و تنها حسابرسی موسسه فناوران شهر و شرکت کنترل کیفیت هوا برای‌ سال ۱۳۹۲ توسط حسابرس منتخب شورای اسلامی شهر مطلوب و مناسب اعلام شده‌اند.

حافظی با طرح این موارد از شورای شهر خواند تا دراین خصوص تصمیم جدی بگیرد چراکه بی‌توجهی به این حجم گسترده از انحرافات و تخلفات مالی غیرموجه است و عدم نظارت و تعقیب قانونی در این موارد سبب تضییع حقوق عمومی و منافع مردم می‌شود.

اما نطق او با واکنش «احمد دنیامالی»و «پرویز سروری» روبرو شد این دو عضو شورای شهر نطق پیش از دستور حافظی را «تشویش اذهان عمومی»  دانستند.   

هرچند رئیس شورای شهر تهران اجاه نداد این بحث ادامه پیدا کند اما برخی اعضا مخالفت خود را با این گونه اظهار نظرها در حاشیه شورا بیان کرد ه و  علی صابری، عضو حقوقدان شورا در این رابطه  گفت که موافق تذکر در تذکر نیست و نطق حافظی مشکل شکلی نداشته است. او گفت: نطق حافظی درست بود و وی حق دارد در نطق خود هر موضوعی را مطرح کند. هر نماینده شورا حق دارد براساس مصونیت‌هایی که دارد، در نطق خود موضوعات مختلفی را مطرح کند و نباید جواب او را بدهیم یا متهمش کنیم.

حافظی هم دفاعیه خودش در خصوص اظهارات این دو عضو را در میان خبرنگاران بیان کرد و گفت: سخنانم در نطق پیش از دستور، تذکر به شهردار بود و براساس قانون تذکر به شهردار نه جرم است و نه تشویش اذهان عمومی. دوستان اعلام می‌کنند رسیدگی شهردار به پرسنلش جرم نیست اما مگر هدف وسیله را توجیه می‌کند؟ ما ۵‌میلیارد از بودجه یک شرکت را بلوکه کنیم تا به کارمندان آن وام بدهیم؟ مگر می‌شود به بهانه نیت نیک تخلف کرد؟ مانند این می‌ماند که ما دزدی کنیم تا به فقرا کمک کنیم.

او در پاسخ به این ابهام که گفته می‌شود پیش از این وضع حسابرسی‌ها اینگونه نبود و ناگهان این حجم مشکل به وجود آمده، گفت: حسابرسی ‌سال ۹۱ شهرداری را تهیه کرده و درحال مطالعه آن هستم. حداقل ارتفاع این گزارش نیم‌متر است که این نشان‌دهنده آن است که درگذشته نیز وضع حسابرسی‌های شهرداری مناسب نبوده است.

معاون شهردار تهران هم در میان خبرنگاران پاسخ این نطق را داد و گفت: نتایج قرائت شده توسط حسابرس شورا درباره ۱۸ شرکتی که تاکنون مورد حسابرسی قرار گرفته دارای یک مورد تخلف یا سوء استفاده مالی نبوده است.

به گفته  ناصر امانی، نتایج قرائت شده توسط حسابرس شورا درباره ۱۸ شرکتی که تاکنون مورد حسابرسی قرار گرفته دارای یک مورد تخلف یا سوء استفاده مالی نبوده است. عمدتاً انحراف از استاندارد های مالی، عدم دریافت مدارک یا عدم رویت مدارک در جریان حسابرسی شرکت ها و سازمان ها گزارش شده که یک امر معمول است و نکته جدیدی نیست. به عنوان نمونه شرکت برج میلاد یکی از شرکت های وابسته به شهرداری تهران توسط حسابرس شورا با نتیجه عدم اظهار نظر اعلام شد در حالی که از سوی بازرس سازمان بازرسی کل کشور مورد بازرسی قرار گرفت و هیچگونه تخلفی در آن گزارش نشد.

 امانی ادامه داد: حسابرس به دنبال کشف تخلف نیست بلکه تطبیق صورت های مالی با استانداردهای حسابرسی را تعقیب می کند.

این هفته همچنین انتشار تصویر فردی در حال شیشه کشیدن در یکی از واگن‌های مترو، حاشیه هایی به دنبال داشت. شرکت بهره‌برداری از مترو این موضوع را تکذیب و در پاسخی اعلام کرد:  این عکس صحنه‌سازی است و در ادامه گفته عکس از این فرد گرفته شده اما استعمالی صورت نگرفته و تصور مجموعه مترو بر این است که این عکس تعمدی و برای خراب کردن این مجموعه بوده است. او درباره استعمال موادمخدر در مترو گفته: «نه تنها امکان این اقدام وجود ندارد بلکه جرأت آن هم وجود ندارد.

اعضای شورای شهر تهران اما با مسئولان شرکت مترو هم عقیده نبودند. اقبال شاکری، عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیته عمران از این‌که آسیب‌های اجتماعی در متروی تهران رو به افزایش است، انتقاد کرد و گفت : در ارتباط با آسیب‌ها و امنیت در مترو دو نکته هست یکی ساماندهی و اقدام برای پیشگیری آسیب‌ها و دیگری اقدامات مسئولان و افرادی که دست‌اندرکار حوزه اجرایی مترو هستند. درباره آسیب‌های اجتماعی چندین جلسه با مسئولان مترو داشتیم و آنها مشخصا درباره دستفروشی اقداماتی انجام دادند ازجمله مطالعاتی انجام و دستفروشان شناسایی و کدگذاری شدند اما می‌گفتند که نحوه برخورد اجتماعی با پدیده دستفروشی حساس

ابوالفضل قناعتی، عضو شورای شهر تهران است گفت: در این زمینه ناجا باید به موضوع امنیت مترو رسیدگی کند و ما معتقدیم پلیس در این زمینه باید وارد شود. » به گفته او دوربین‌هایی که اکنون در ایستگاه‌ها و واگن‌های مترو کار می‌کند، دوربین‌های نمایشگرند و در این زمینه باید از گیت‌های هوشمندی استفاده کرد که مجهز به سنسورهایی برای تشخیص موادمخدر هستند.

در حالی که قرار بود این هفته طرح کاهش در تهران اجرایی شود قائم مقام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد: به رغم تصمیم شورایعالی ترافیک مبنی بر اجرای طرح کاهش در تهران از اول آذر ماه، هنوز این طرح از سوی وزارت کشور ابلاغ نشده است.

حسین شهیدزاده با اشاره به زمان اجرای طرح کاهش گفت: تمام زیرساختهای اجرای این طرح آماده است و ما منتظریم ابلاغیه از سوی وزارت کشور به ارگان های اجرایی ابلاغ شود.

وی در پاسخ به این پرسش که در آخرین جلسه شورایعالی ترافیک تصمیم گرفته شد که آذر ماه طرح کاهش اجرایی شود اما هنوز مقاومت هایی در برابر اجرای طرح وجود دارد، گفت: اگر مسئولیت اجرایی طرح کاهش بر عهده ما بود حتما آن را اجرایی می کردیم. تمامی دوربین های مورد نیاز در مکان های پیش بینی شده نصب شده و سایر پیش‌نیاز ها نیز فراهم شده است و تنها منتظر ابلاغیه وزارت کشور هستیم.

قائم مقام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درخصوص مقایسه آلودگی هوا در پاییز سال گذشته با پاییز امسال گفت: با توجه به بارندگی های که در ماه آبان داشتیم مطمئنا آبان امسال آلودگی کمتری نسبت به سال گذشته داشته است.

این هفته معاون شهردار تهران از ارائه لایحه کرایه‌های حمل و نقل عمومی در ماه جاری خبر داد و گفت: مبنای افزایش کرایه‌ها مابه‌التفاوت نرخ سوخت به اضافه تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی است.

 سیدجعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه لوایح حوزه حمل و نقل ترافیک آذرماه به شورا ارائه خواهد شد، گفت: لایحه نرخ کرایه‌های تاکسی، بلیت اتوبوس و مترو و اعلام گروه هایی که باید در ردیف حمایتی بلیت الکترونیکی قرار بگیرند و لایحه آن به طرح ترافیک در طول آذر ماه به شورا ارائه خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به آزادسازی نرخ بنزین و قطع حمایت‌های دولتی از رانندگان تاکسی احتمال افزایش غیرمتعارف در این بخش وجود دارد، گفت: در حال حاضر قیمت بنزین از ۷۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان افزایش داشته که تاثیر مستقیمی بر هزینه‌های رانندگان تاکسی دارد. ما برای آنچه نه به رانندگان تاکسی فشار بیاید و نه به شهروندانی که از تاکسی استفاده می‌کنند، نظامات جبرانی در این لایحه پیش بینی کرده‌ایم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: در تعیین نرخ کرایه‌ها، افزایش اعلام شده از سوی بانک مرکزی و مابه التفاوت نرخ بنزین را به عنوان مبنای نرخ گذاری مشخص کرده‌ایم.

کد N1044420

وبگردی