آفتاب

ستاری: ایجاد پارک های علم و فناوری تخصصی، ضرورتی ندارد

ستاری: ایجاد پارک های علم و فناوری تخصصی، ضرورتی ندارد

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تاکید بر این که هیچ دلیلی برای راه‌اندازی پارک علم و فناوری هوایی وجود ندارد، گفت: در حال حاضر بیش از 190 شرکت در حوزه هوایی مشغول به فعالیت است که تعدادی از آنها نیز دانش بنیان شده‌اند.

به گزارش خبرنگار فناوری ایسنا، دکتر سورنا ستاری که در حاشیه افتتاحیه ششمین نمایشگاه صنایع هوایی و هوانوردی در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت با تاکید بر این که شرکتهای فعال در این حوزه در شرایط سختی فعالیت می‌کنند، افزود: سختی کار این شرکتها به دلیل زیرساخت‌های دولتی است که از گذشته در این حوزه ایجاد شده است.

وی با اشاره به اتفاقات دو سال اخیر کشور اظهار داشت: فعالیت‌هایی که در دو سال گذشته انجام شده است تحولات اساسی را ایجاد کرده به گونه‌ای که این دوره از نمایشگاه با فعالیت همکاری شرکتهای خصوصی و اتحادیه هوایی کشور پیگیری شد.

ستاری با تاکید بر این که در حال حاضر بیش از 190 شرکت خصوصی در بخش هوایی کشور ایجاد شده است، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از این شرکتها دانش بنیان هستند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور، حمایت از شرکتهای خصوصی فعال در حوزه هوایی را از موضوعات جدی در این معاونت عنوان و خاطرنشان کرد: در این راستا حمایت‌هایی در قالب سیستم‌های مشخص برای این شرکتها در نظر گرفته شده است و تعدادی از این شرکتها نیز موفق شده‌اند از حمایتهای معاونت علمی مانند معافیت‌های گمرکی و مالیاتی برخوردار شوند.

وی بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای فعالیت شرکتهای بخش خصوصی تاکید کرد و در خصوص تدوین نقشه راه استراتژیک هوایی در کشور توضیح داد: در حال حاضر هم ستاد توسعه هوایی و هوانوردی و هم مرکز ملی فضایی در کشور ایجاد شده است که در این راستا برنامه‌هایی برای توسعه صنایع هوایی و فضایی در نظر گرفته شده است.

ستاری با تاکید بر این که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بزرگترین سازمان حمایت کننده از شرکتهای خصوصی است، اظهار داشت: شرکتهای فعال در این حوزه همچنین پروژه‌های تحقیقاتی متعددی در حوزه نظامی دارند و در این سند نیز به حمایت و توسعه فعالیتها می‌پردازد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص راه‌اندازی پارک علم و فناوری هوایی توضیح داد: در حال حاضر پارک علم و فناوری پردیس شرکتهای زیادی را در خود مستقر کرده است و علاوه بر آن 35 پارک علم و فناوری در کشور ایجاد شده است.

وی با تاکید بر این که هیچ دلیلی وجود ندارد که به صورت اختصاصی اقدام به ایجاد پارک‌های علم و فناوری شود، خاطرنشان کرد: همانطور که ما پارک علم و فناوری سلامت به صورت خاص تخصصی در کشور نداریم دلیلی بر راه‌اندازی پارک علم و فناوری حوزه هوایی وجود ندارد.

ستاری در عین حال تاکید کرد: البته پیشنهادهایی در خصوص حمایت از این شرکتها به معاونت علمی شده است و ما هم استقبال کردیم که از آن جمله ایجاد فضایی برای فعالیتهای هوایی در محوطه مهرآباد است البته چون این موضوع به صورت جدی مطرح نشده است ما هم در این زمینه به صورت جدی وارد نشده‌ایم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین طی سخنانی در افتتاحیه نمایشگاه، حوزه هوا فضا را آزمایشگاهی برای تمام علوم خواند و گفت: این معاونت توسعه و تقویت شرکتهای دانش بنیان را در دستور کار دارد.

ستاری خاطرنشان کرد: امیدوارم با اجرای برنامه‌هایی در همانطور که در حوزه هوایی پیشرفت داشته‌ایم در حوزه فضایی نیز به موفقیت‌هایی نایل شویم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به توسعه ایجاد شده در زمینه بین‌الملل خاطرنشان کرد: با فضای ایجاد شده در حوزه روابط بین‌الملل امیدواریم که زمینه همکاری ایران با سایر کشورها بیش از پیش فراهم شود.

ستاری حمایت از شرکتهای دانش بنیان بخش خصوصی را از برنامه‌های این معاونت عنوان کرد و گفت: معاونت به دنبال تقویت و توسعه پیشرفت‌های دانش بنیان است واین موضوع نیز در دستور کار این معاونت قرار دارد.

انتهای پیام

کد N1043986

وبگردی