آفتاب
رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی خبر داد

ترویج تفکر افراطی و سلفی در دانشگاه اسلام‌شناسی لندن

ترویج تفکر افراطی و سلفی در دانشگاه اسلام‌شناسی لندن

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به تاسیس دانشگاه اسلام‌شناسی در لندن گفت: افرادی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه تفکر افراطی و سلفی دارند و کتبی از اسلام نوشته‌اند که نشات گرفته از دیدگاه خرافی و افراطی است که با واقعیت‌های دینی مغایر است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به تاسیس دانشگاه اسلام‌شناسی در لندن گفت: افرادی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه تفکر افراطی و سلفی دارند و کتبی از اسلام نوشته‌اند که نشات گرفته از دیدگاه خرافی و افراطی است که با واقعیت‌های دینی مغایر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری در نشست بصیرتی اسلام در دانشگاه آزاد اسلامی ساری، در پاسخ به سوال یکی از حاضران در جلسه در مورد اتحاد بین اهل تسنن و تشیع گفت: وحدت یک گفتمان با تکیه بر وجوه مشترک است که با بررسی‌های به عمل آمده بیش از 90 درصد وجه مشترک بین اهل تسنن و تشیع وجود دارد که با احترام متقابل به یکدیگر و احترام به اعتقادات در موارد اختلاف این اتحاد بوجود خواهد آمد.

مختاری افزود: 62 جلد کتاب در 50 عنوان در حال چاپ است که نشان دهنده وجوه مشترک زیادی بین مسلمانان است.

مختاری به مراسمات عزاداری با اعمالی مانند قمه‌زنی اشاره کرد و گفت: بعضا در حاشیه مراسمات عزاداری گروه‌هایی با اقدام به قمه زنی و خون آلود کردن خود و رسانه‌ای کردن این موضوع سعی می‌کنند که شیعه را به گونه‌ای نشان دهند که به دنبال خونریزی هستند اما در مقابل این تفکر افراطی هم شیعیانی بوده‌اند که بصورت منسجم و منظم همراه با اعمال پسندیده به عزاداری پرداختند ولی مورد توجه رسانه‌های غربی قرار نگرفتند.

وی گفت: این تفکر دارای یک طرح و نقشه مشخص از استکبار جهانی است که بدنبال بهره‌برداری به نفع خود است و از خطبا و علمای به ظاهر دینی که دست نشانده آنهاست حمایت کرده و به راحتی برای مهاجرت و مسافرت این افراد به کشورهای مختلف روادید صادر می‌شود تا به هدف خود که نمایش غلط از شیعه و ایجاد شکاف بین مذاهب است دست یابند.

این استاد دانشگاه و حوزه پیدایش گروه‌های سلفی مانند داعش را محصول وجود اندیشه‌های خرافی در مذهب دانست و گفت: در بسیاری از شبکه‌های مختلف و برنامه‌های تلویزیونی در مورد شخصیت‌های بزرگ دین اسلام و ائمه معصوم حرف‌هایی رکیک و زشت گفته می‌شود تا افکار عمومی را نسبت به دین اسلام منحرف و با نمایش اختلاف بین مسلمانان چهره دین را تخریب کنند.

وی به راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای و تلویزیونی مختلف اشاره کرد و افزود: این شبکه‌ها با هزینه‌ای هنگفت که دشمنان اسلام از آن حمایت می‌کنند راه‌اندازی شده و هدفشان ایجاد رخنه و شکاف بین مذاهب اسلامی و ایجاد درگیری، تفرقه و خونریزی است تا بدین روش اسلام را بعنوان دین خشم و خشونت معرفی کنند.

مختاری با اشاره به تاسیس دانشگاه اسلام شناسی در لندن گفت: افرادی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه تفکر افراطی و سلفی دارند و کتبی از اسلام نوشته‌اند که نشات گرفته از دیدگاه خرافی و افراطی است که با واقعیت‌های دینی مغایر است.

وی با بیان تقابل برخی کشورهای اروپایی با گرایش به اسلام و شیعه گفت: در بسیاری از شهرهای اروپایی و برخی از شهرهای کشور انگلیس نماز جمعه برگزار می‌شود اما خطبایی که دعوت می‌شوند و سخنرانی می‌کنند دارای دیدگاه‌های افراطی هستند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبیی به برخی اندیشه‌های افراطی که در درون مذهب شیعه بوجود آمده است، اشاره کرد و گفت: امروزه برخی از کشورهای اروپایی و غربی به دنبال تقارب بین علم و دین هستند و در مراکز آموزشی و دانشگاهی خود بخصوص در رشته‌های علوم انسانی برای تقارب بین علم و دین در حال تحقیق هستند و مباحثی را در جامعه مطرح می‌کنند که در دهه‌های قبل مطرح نبوده است.

وی ادامه داد: همه جنبش‌ها و نهضت‌ها در طول تاریخ مانند نهضت کربلا که رویارویی حق و باطل بود از این امر مستثنی نبوده‌اند.

مختاری هردو جریان حق و باطل را پویا و بالنده عنوان کرد و در بیان تفاوت آن گفت: پویایی و بالندگی حق در ذات و سرشت آن است اما باطل عناصر پویایی و بالندگی خود را از قدرت کاذب زمان می‌گیرد و به همین دلیل حق ابدی و جاودان است و باطل محکوم به انحطاط ، فنا و نیستی است.

رئیس بنیاد بین المللی عروةالوثقی با بیان این‌که «از همان ابتدا حق و باطل در مقابل یکدیگر بوده‌اند» گفت: حق پیوسته در حال حرکت و رو به تکامل و باطل هم پیوسته در حال حرکت ولی روبه انحطاط است.

انتهای پیام

کد N1043801

وبگردی