آفتاب

ژنرال بازنشسته آمریکایی: ساقط کردن جنگنده روسی احتمالا نقشه اردوغان بود

ژنرال بازنشسته آمریکایی: ساقط کردن جنگنده روسی احتمالا نقشه اردوغان بود

ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا گفت، اقدام ترکیه در ساقط کردن جنگنده روسی ممکن است اقدام تحریک آمیزی از سوی رئیس‌جمهوری ترکیه باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، توماس مک‌اینرنی، ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا گفت که اقدام ترکیه در هدف گرفتن جنگنده سوخوی روسیه می‌تواند اقدامی از پیش طراحی شده از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه باشد تا میان روسیه و ناتو شکاف ایجاد کند.

مک‌اینرنی در گفت‌وگو با فاکس نیوز تاکید کرد، این حمله از پیش توسط اردوغان برنامه ریزی شده بود و هدف از آن تنش‌زایی میان روسیه و ناتو و همچنین ناکام گذاشتن همکاری بالقوه در سوریه بود چرا که آنکارا مخالف حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کرد است.

این ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا گفت: گمان می‌کنم تحریک عمدی ممکن است از سوی اردوغان انجام شده باشد. ترکیه کشور بسیار سکولاری بوده است اما اردوغان آن را به سمت یک جامعه اسلامی با شریعت و غیره سوق داده است. بنابراین گمان می‌کنم که ممکن است او دستورکاری پنهان داشته باشد. قطعا برای اردوغان اصلا مهم نیست که روسیه و ناتو درست همانند اوکراین درگیر شوند و ما اصلا به چنین چیزی نیاز نداریم.

مک‌اینرنی می‌گوید که ادعای ترکیه را مبنی بر این که جنگنده روس وارد حریم هوایی آن شده را می‌پذیرد اما حضور این جنگنده آن قدر طولانی نبوده که بخواهد اقدامی بر خلاف منافع ملی ترکیه انجام دهد.

وی افزود: جنگنده روسیه هیچ گونه اقدامی در راستای انجام حمله در داخل خاک ترکیه انجام نداد. ورود جنگنده به حریم هوایی یک کشور و تحریک خط قرمزها می‌تواند نگران کننده باشد اما شما نباید تنها به همین علت یک جنگنده را ساقط کنید.

انتهای پیام

کد N1043780

وبگردی