آفتاب
رییس سازمان امور عشایر خبر داد

85 هزار خانوار عشایری اسکان یافته‌اند

85 هزار خانوار عشایری اسکان یافته‌اند

رییس سازمان امور عشایر گفت: تاکنون حدود 85 هزار خانوار عشایری در کانون‌های توسعه اسکان پیدا کرده اند و در برنامه ششم، نیز 35 هزار نفر برای اسکان درنظر گرفته شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایسنا) در آذربایجان شرقی، کرمعلی قندالی در حاشیه سومین نشست شورای عشایر استان گفت: آیین نامه ساماندهی عشایر در سال 1384 توسط هیات دولت مصوب و در همان سال به تمامی دستگاه های اجرایی کشور ابلاغ شد. 10 سال از ابلاغ این آیین نامه می گذرد ولی امروز با توجه به نیازهایی که در حوزه عشایری وجود دارد به مقدار بسیار اندک از تمامی طرفی های این آیین نامه استفاده شده است.

وی افزود: می توانیم با اجرای این آیین نامه ساماندهی، تمامی دستگاه های اجرایی در مناطق عشایری حضور پیدا کرده و به مردمی که هم کم توقع هستند و هم مولد، ارائه خدمت کنند. این آیین نامه مجموعه ای از مواد و تبصره هاست که همه راهکارها و همه برنامه های دستگاه های اجرایی را با شاخص های مربوط به خود پیش بینی کرده و با اجرای این آیین نامه بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

رییس سازمان امور عشایر با اشاره به ایجاد مراکز عرضه محصولات تولیدی عشایر در مراکز استان ها و مراکز برخی شهرستان ها ادامه داد: برای تکمیل زنجیره تولید در حوزه عشایر ناچار هستیم موضوع عرضه زنجیره مستقیم را در دستور کار خود قرار دهیم. این سیاست در کل کشور ابلاغ شده است و در بسیاری از استان ها، مراکز عرضه مستقیم در حال فعالیت و تجهیز هستند.

قندالی تصریح کرد: هدف ما این است که این طرح را در کل کشور به صورت شبکه و در مراکز شهرستان ها و مراکز استان ها راه اندازی کرده و این چرخه را تکمیل کنیم.

وی هدف از اجرای این طرح را کاهش فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده دانست و افزود: با اجرای این طرح هم منافع تولید کنندگان تامین می شود و هم منافع مصرف کنندگان و هم در این خصوص تشکل های عشایری نقش بسیار مهم و ویژه ای دارند.

رییس سازمان امور عشایر عنوان کرد: برای مسائل فرهنگی، در شورای عشایر سال گذشته که به ریاست معاون اول ریاست جمهوری اسلامی تشکیل شد طرحی با عنوان طرح ویژه فرهنگی و مذهبی مصوب شد. در یکسال گذشته با حضور 17 دستگاه فرهنگی، این طرح، تهیه و وظایف هر یک از دستگاه ها احصا شد و این طرح در شورای عشایری سال 1394 تصویب و به تمامی دستگاه های اجرایی ابلاغ می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اسکان عشایر داوطلبانه است و هیچ الزامی در این خصوص وجود ندارد ولی چه بخواهیم چه نخواهیم بخشی از این جمعیت به هر دلیلی متمایل به اسکان هستند. در این حوزه تا امروز در حدود 85 هزار خانوار در کانون های توسعه اسکان پیدا کرده اند. در برنامه ششم، یک افق 35 هزار نفری را در نظر گرفته ایم و ساماندهی اسکان را به موقع اجرا خواهیم گذاشت.

قندالی در ادامه به مشکلات و چالش های موجود در جوامع عشایری اشاره و عنوان کرد: شاخص های توسعه انسانی از چالش های موجود در جامعه عشایر است. در حوزه فرهنگ هنوز مشکلاتی داریم و در خصوص سوادآموزی در مقاطع ابتدایی پیشرفت خوبی داشتیم و بیش از 96 درصد لازم التعلیم ها آموزش دیده اند ولی در حوزه مقاطع بعدی همچون راهنمایی و متوسطه و بخصوص در سطح دانشگاه، افت داشته ایم.

به گفته وی، در یک سال گذشته حدود 50 هزار خانواده عشایر بیمه شده اند که این میزان، یک چهارم جمعیت عشایر کشور را شامل می شود.

قندالی همچنین از تحت پوشش قرار گرفتن پنج میلیون راس دام در کشور خبر داد و گفت: تحت پوشش بیمه قرار دادن 35 میلیون راس دام یکی از مهم ترین اهداف و اولویت های ماست.

انتهای پیام

کد N1043682

وبگردی