آفتاب

گشایش در پرونده ریاست‌جمهوری لبنان / موافقت 60 درصدی با "سلیمان فرنجیه"

گشایش در پرونده ریاست‌جمهوری لبنان / موافقت 60 درصدی با "سلیمان فرنجیه"

تمامی اطلاعات و اخبار فاش شده از دیدارهای میان مسئولان لبنانی در پاریس نشان می‌دهد که پرونده بحران ریاست جمهوری لبنان تقریبا حل شده است و به احتمال خیلی زیاد سلیمان فرنجیه، رهبر جریان "المردة" نامزد پست ریاست جمهوری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه الدیار لبنان، دیدار میان سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان و سلیمان فرنجیه، رهبر جریان "المردة" در منزل "جیلبیر شاغوری"، تاجر لبنانی در پاریس بی‌دلیل و هدف صورت نگرفته است بلکه پیش از آن تماس‌های سیاسی و دیدارهای محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار شده بود که چراغ سبزی برای روشن شدن تکلیف معضل ریاست جمهوری لبنان و نشاندن سلیمان فرنجیه بر مسند ریاست جمهوری بوده است.

به ویژه اینکه اخبار سیاسی حاکی از این است که اگر موافقت عربستان نبود سعد حریری نمی‌توانست دست به چنین اقدامی بزند.

به گفته منابع، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان و دوست نزدیکش شاغوری ماموریت تماس‌ها و برداشتن موانع را بر عهده گرفتند. بری مسئولیت مطرح کردن این فکر را در میان مقامات محلی و دوستان عربش برعهده گرفت و شاغوری نیز از طریق روابط محلی و بین‌المللی خود مامور تبلیغ و تاکید بر این مساله شد چون این روش تنها راه خروج لبنان از بحران ریاست جمهوری است. سعد حریری نیز با این طرح موافقت کرده و به گفت‌وگو با ولید جنبلاط، رهبر حزب سوسیال پیشرو پرداخت که وی نیز موافقت خود را اعلام کرد.

پس از موافقت جنبلاط سعد حریری فرنجیه را برای تصدی پست ریاست جمهوری نامزد خواهد کرد.

به گفته منابع، مقدمات حل و فصل بحران ریاست جمهوری بر این اساس از چند ماه پیش چیده شده است چرا که تنها راه خروج از بحران ریاست جمهوری به ویژه پس از وتوی متقابل گروه‌های 8 و 14 مارس بر میشل عون و سمیر جعجع، رئیس حزب القوات اللبنانیه است.

براساس اطلاعات دیدار حریری و فرنجیه در پاریس بر تماس‌ها در الرابیه سایه افکند و دیدارهای عون و نمایندگان فراکسیون تغییر و اصلاح محدود به دیدارهای پاریس و سطح واکنش منطقه‌ای و بین‌المللی در صورت رسیدن فرنجیه به پست ریاست جمهوری بود.

فرنجیه هیچ تنشی با رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح ندارد و نمایندگانش را در فراکسیون به ریاست میشل عون باقی گذاشت و موضع وی در خصوص مساله ریاست جمهوری به موضع عون نزدیک است و تنها در برخی مسائل با هم اختلاف دارند.

انتهای پیام

کد N1043669

وبگردی