آفتاب

آیا سرنگون کردن جنگنده روسی جرقه جنگی جدید است؟

آیا سرنگون کردن جنگنده روسی جرقه جنگی جدید است؟

هیچ شکی در مورد حق ترکیه برای دفاع از مرزها و حریم هوایی خود در مقابل هرگونه تجاوزی وجود ندارد، اما اقدام ترکیه در سرنگون کردن جنگنده روسی به منزله اعلام جنگ به یک کشور ابر قدرت بود که احتمالا نتایج خطرناکی را در پی دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه مستقل رای الیوم در تحلیلی نوشت: تفاوت بسیار زیادی میان سرنگون کردن یک جنگنده سوری از نوع قدیمی مستهلک که عمر آن پایان یافته است، با سرنگون کردن یک جنگنده روسی و کشته شدن خلبان آن به دست نیروهای مورد حمایت آنکارا، وجود دارد. این تفاوتی است که ترکیه آن را به خوبی در روزهای آتی خواهد فهمید.

پیشتر مسئولان ترکیه‌ای با ورود جنگنده‌های روسی چند کیلومتر داخل مرزهای ترکیه کنار آمده بودند اما اخیر جنگنده‌ روسی طبق گفته نیویورک تایمز فقط چند ثانیه وارد حریم هوایی ترکیه شده بود. این کنار آمدن ترکیه در اوج حکمت و خویشتن داری بود و معلوم نست که چرا ترکیه این استراتژی را تغییر داد و به دو جنگنده اف 16 خود دستور داد تا جنگنده روسی را سرنگون کنند. آیا ترکیه "از عمد" خواسته است تا به تحریک‌ آمریکا جرقه جنگ با روسیه را بزند؟ یا پوتین آنکارا را با فرستادن این جنگنده برای کشاندن ترکیه به یک جنگ منطقه‌ای تحریک کرد؟

هیچ جوابی برای این پاسخ نداریم، اما چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برایش دشوار خواهد بود که این چنین اهانتی را هضم کند و به روشی شدیدتر به آن پاسخ ندهد، چرا که وی عادت ندارد که به اهانت‌ها صبر نشان دهد و پاسخی ندهد، تجارب گذشته نشان داده که او به هیچ وجه در گرفتن انتقام چه به صورت مستقیم یا به صورت نیابتی تردیدی به خود راه نمی‌دهد.

اگر با دقت نظر به واکنش‌های اولیه روسیه به سرنگونی این جنگنده بنگریم، در میابیم که تمامی این پاسخ‌ها الهام بخش این بوده است که انتقام نزدیک است و شاید این پاسخ نظامی باشد و محدود به سرنگون کردن یک جنگنده ترکیه‌ای یعنی "یک جنگنده در مقابل یک جنگنده"، نباشد. قلب پوتین در ماه‌های اخیر آکنده از خشم و کینه در مقابل مثلث ترکیه‌، عربستان و قطر شده است.

خبرگزاری رسمی روسیه سه شنبه به نقل از پوتین گزارش داده بود که "سرنگون کردن جنگنده خنجر زدن به روسیه از پشت توسط کسانی بود که با تروریست‌ها تبانی کرده‌اند." این سخنان در دیدار با عبد الله دوم، پادشاه اردن در سوچی مطرح شد و پوتین هشدار داد که این مساله پیامدهای خطرناکی بر روابط دو کشور بر جای خواهد گذاشت.

انتهای پیام

کد N1043634

وبگردی