آفتاب
دادستان کل کشور:

انتخابات باید تکلیف‌مدار باشد

انتخابات باید تکلیف‌مدار باشد

دادستان کل کشور گفت: انتخابات در ایران از نظر کمی و ساختارها شبیه انتخابات در سایر کشورهاست اما از نظر کیفی باید «تکیلف مدار» باشد. یعنی هم کاندیداها و هم مردم باید بر اساس احساس تکلیف در انتخابات حضور یابند و در جامعه دینی همج الرعاع نداریم.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدابراهیم رییسی در مراسم دومین رونمایی از اسناد پژوهشی مرتبط با اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی که در حوزه علمیه مروی تهران برگزار شد، گفت: در آیات و روایات، احکام شریعت داریم و برخی نصوص شریعت، اهداف شریعت را تبیین می‌کنند. مثل تزکیه، تعلیم و تربیت نفوس مستعد و بینش الهی که از اهداف شریعت هستند.

وی ادامه داد: هیچ گونه پیشرفتی بدون توجه به مقاصد شریعت امکان تحقق در جامعه ندارد. باید دید شریعت چه جامعه‌ای را جامعه آرمانی ‌می‌داند. جامعه سالم به دارالسلام رهنمون می‌شود، اما جامعه سالم یا آرمانشهر چه ویژگی دارد. سنگ زیربنای آرمانشهر توحید است همچنین اخلاق، معنویت، عقلانیت و عدالت نیز از زیربناهای آرمانشهر هستند.

دادستان کل کشور ادامه داد: طراحی توسعه برای کشوری که مبتنی بر مبانی توسعه جهانی است، نمی‌تواند الگوی جامعه ایران برای توسعه باشد البته می‌توان از دست‌ساخته‌ها و الگوهای جهانی استفاده کنیم و توسعه را تسریع کنیم اما الگو و نسخه پیشرفت ایران نمی‌تواند باشد. جامعه ایران باید بر اساس فقه اکبر، اوسط و اصغر اداره شود.

رییسی ادامه داد: برخلاف سکولارها و دیندارانی که به کارکرد فقه دینی توجهی ندارند معتقدیم فقه اجتهادی توان اداره جامعه را دارد. حاکمیت اسلامی مبتنی بر تربیت است و توسعه مبتنی بر اخلاق و تربیت را هدف‌گذاری می‌کند؛ بنابراین مبنای توسعه در ایران باید مبتنی بر فقه اجتهادی و اخلاق باشد.

وی با بیان اینکه اجتهاد ما تمدن‌ساز است، خاطرنشان کرد: مدنیت جهان اسلام و منطقه، مدنیت و تمدن مبتنی بر اجتهاد است. منتها در این اجتهاد باید کار کنیم و قدم اول در این مسیر موضوع شناسی است. همچنین موضوعات بسیاری باید در این خصوص مورد بحث و بررسی قرار گیرد. جامعه باید مبتنی بر اخلاق اداره شود در این صورت قانون و عدالت نیز به درستی اجرا می‌شود. در نظام مدیریتی،‌ کارآمدترین نظام کنترلی، نظام خودکنترلی است. برای پیاده شدن این نظام نیازمند اخلاق هستیم. حرف جدید ما در الگوی اسلامی پیشرفت مفاهیم عالی است.

دادستان کل کشور با بیان اینکه الگوهای فعلی قوانین انتخابات کشور با محوریت «تکلیف‌مداری» تصویب نشده است، گفت: انتخابات در ایران از نظر کمی شبیه انتخابات در سایر کشورهای دنیاست اما از نظر کیفی «تکلیف مدار» است. یعنی هم کاندیدا و هم رأی دهندگان بر اساس تکلیف باید در انتخابات حضور یابند. به بیان دیگر در جامعه دینی همج‌الرعاع نداریم. اما متأسفانه الگوهای فعلی در قوانین انتخاباتی کشور اینگونه نیست.

رییسی افزود: در دادرسی‌هایمان نیز باید بر اساس تکلیف مداری تحول ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: پس از 35 سال اگر توفیقی در نقطه‌ای از کشور داشته‌ایم به دلیل نگاه به علوم دینی بوده است و هر جا توفیقی به دست نیاورده‌ایم به دلیل نگاه به غرب و شرق بوده است. نظام آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی کشور باید انسان رو به کمال نامتناهی تربیت کند. آهنگ بخش‌های مختلف کشور باید با هم هماهنگ و موزون نواخته شود. یعنی قضا، سیاست، اقتصاد، مجلس،‌ آموزش عالی و آموزش و پرورش باید مبتنی بر علوم دینی و تربیت انجام شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با فکر و اندیشه حوزه‌های دینی که انقلاب اسلامی از آن پدید آمد بسیاری از سوالات برای اداره جامعه پاسخ داده شود.

انتهای پیام

کد N1043609

وبگردی