آفتاب
خضری در گفت‌وگو با ایسنا:

بودجه وزارت بهداشت حداقل باید 30 درصد افزایش پیدا کند

بودجه وزارت بهداشت حداقل باید 30 درصد افزایش پیدا کند

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر لزوم افزایش حداقلی بودجه وزارت بهداشت بین 25 تا 30 درصد نسبت به سال 94 تاکید کرد.

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر لزوم افزایش حداقلی بودجه وزارت بهداشت بین 25 تا 30 درصد نسبت به سال 94 تاکید کرد.

رسول خضری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: با توجه به عملکرد مثبت وزارت بهداشت و تلاش برای کسب رضایت مردم لازم است بودجه این وزارتخانه جهت تحقق اهدافش به خصوص در طرح تحول سلامت افزایش یابد.

وی با بیان اینکه باید برای افزایش بودجه وزارت بهداشت تلاش شود، گفت: با توجه به مشکلات پیش رو در تخصیص و تجمیع بیمه‌ها و به دنبال آن تأمین نشدن بودجه وزارت بهداشت باید برای حل این مشکل در بودجه 95 تمهیداتی اندیشیده شود. در حال حاضر بیمه‌ها بدهی‌ بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت دارند که این میزان بدهی پاشنه آشیل حوزه سلامت شده است.

خضری با انتقاد از تدوین نشدن آیین‌نامه و بخشنامه مربوط به صندوق بیمه‌ها در دولت گفت: حتما باید این موضوع در برنامه ششم تعیین تکلیف شود. پیشنهادم این است که حداقل برای تسهیل در تضمین پرداخت بیمه‌ها منابع بیمه‌ها تجمیع شود و وحدت رویه و یکسان‌سازی در ارائه خدمات از سوی همه بیمه‌ها برای همه مردم وجود داشته باشد. چون عدالت در سلامت موضوع بنیادین در جامعه به شمار می‌آید.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان با تأکید بر اینکه این کمیسیون در نظر دارد کمک‌های لازم برای بودجه وزارت بهداشت را انجام دهد، گفت: در همین راستا از مسوولان شرکت دخانیات برای حضور در کمیسیون دعوت به عمل آمد که طبق گزارشات ما در کشور 80 میلیارد نخ سیگار مصرف داریم که تنها هشت میلیارد آن در کشور تولید می‌شود و 90 درصد برندهای خارجی وارد می‌شود. بنابراین می‌توان با استفاده از تجربه‌ کشورهای خارجی دو سوم قیمت تمام شده حاصل خرده‌فروشی سیگار را به عنوان مالیات اخذ کرد و در حوزه آموزش، بهداشت، پیشگیری و سلامت سرمایه‌گذاری کرد.

وی با اشاره به دائمی بودن پرداخت یک درصد از محل درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به حوزه سلامت گفت: این میزان مبلغی حدود سه هزار میلیارد تومان است که علاوه بر آن وزارت بهداشت مبلغی بالغ بر چهار هزار و 800 میلیارد تومان نیز از محل درآمدهای حاصل از یارانه‌ها کسب می‌کند و کمک دو هزار میلیارد تومانی دولت را هم دارد. این بدان معناست که در مجموع اعتبارات حوزه سلامت طبق بودجه 94 حداقل 9 تا 10 هزار میلیارد تومان اضافه می‌شود، انتظار داریم که در بودجه 95 نیز همین روند با افزایش بیشتر ادامه پیدا کند.

خضری با اشاره به معوقات پرداختی بیمه‌ها به وزارت بهداشت گفت: با توجه به این مشکل لازم است حداقل 25 تا 30 درصد بودجه وزارت بهداشت نسبت به سال 94 افزایش پیدا کند چون شاهد افزایش هزینه‌ها و تورم هستیم و این نظری است که اکثر اعضای کمیسیون بهداشت نیز دارند چون عملکرد وزارت بهداشت باعث رضایتمندی مردم شده است.

به گفته وی، وزارت بهداشت پیشانی دولت شده و توانسته اعتبار و آبرو برای دولت کسب کند از این رو لازم است دولت با تصویب آیین‌نامه‌ها مقررات و بخش‌نامه‌های مربوط به تجمیع بیمه‌ها، مشکلات موجود و اختلافات بین وزارتخانه‌های بهداشت و تعاون را حل کند که دود این اختلافات تنها به چشم مردم می‌رود.

انتهای پیام

کد N1043552

وبگردی