آفتاب
نماینده سابق ایران در اوپک:

قیمت پایین گاز اصلی‌ترین دلیل نگرانی اعضای GECF است

قیمت پایین گاز اصلی‌ترین دلیل نگرانی اعضای GECF است

نماینده سابق ایران در اوپک با مثبت ارزیابی کردن سومین اجلاس (GECF) در تهران، تاکید کرد دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز باید برای پیشنهادهای ارائه شده راه‌حل‌های عملی ایجاد کند.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک با مثبت ارزیابی کردن سومین اجلاس مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز (GECF) اظهار کرد: یکی از تفاوت‌های جدی این اجلاس در مقایسه با اجلاس قبل سخنرانی‌ها و بیانیه‌ پایانی بود که توسط اعضا مطرح شد. موضوع خیلی مهم اظهار نگرانی در مورد پایین بودن و نوسانات شدید قیمت بود که تاثیر بسزایی در سرمایه‌گذاری‌های آتی و فعلی ایجاد کرده است.

وی افزود: به عنوان مثال وزیر انرژی قطر که بزرگترین صادرکننده گاز LNG دنیاست، گفت که با توجه به وضعیت فعلی قیمت‌ها صادرات گاز LNG توجیه اقتصادی برای کشورش ندارد.

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به اینکه بسیاری از قراردادهای گازی شبیه قراردادهای نفتی است، اظهار کرد: وقتی در حال حاضر قیمت نفت پایین است تاثیر مستقیمی بر روی قیمت گاز دارد. این یکی از مواردی بود که برخی از اعضا در سخنرانی‌هایشان نیز به آن اشاره داشتند.

وی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها (GECF) را در آغازین روزهای تاسیسش محاکمه می‌کردند، افزود: اروپایی‌ها با جبهه‌گیری علیه (GECF) در این اندیشه بودند که این مجمع نیز مانند اوپک می‌خواهد در قیمت‌ها تاثیرگذار و دخالت کند اما با توجه به اینکه در شش سال تاسیس (GECF) تاکنون هیچ‌گونه تاثیر مستقیمی بر روی قیمت‌ها نذاشته است، خبری از مخالفت اروپایی‌ها نیست.

خطیبی با تاکید بر اینکه دبیرخانه مجمع باید پیشنهادهای ارائه شده توسط اعضا را نصب‌العین خود قرار دهد، گفت: یکی از کارهای مهم مجمع ایجاد هماهنگی میان اعضاست و شاهد این نباشیم که در بازار اعضا علیه هم فعالیت کنند و صرفاً منافع شخصی را در نظر بگیرند.

وی افزود: نکته‌ای که همه اعضا بر روی آن تاکید داشتند بازار باثبات بود که دبیرخانه مجمع با تشکیل جلسات کارشناسی پیشنهادهای ارائه شده را بررسی و راه‌حل‌های عملی را برای اجلاس‌های آتی آماده کند. چراکه بزرگترین صادرکنندگان و حدود 70 درصد ذخایر گازی جهان در این کشورهاست که می‌توانند تصمیم‌گیرنده اصلی در حوزه گاز باشند.

انتهای پیام

کد N1043509

وبگردی