آفتاب

راه‌حل و توصیه‌های آیت‌الله مکارم برای مبارزه با داعش و تکفیری‌ها

راه‌حل و توصیه‌های آیت‌الله مکارم برای مبارزه با داعش و تکفیری‌ها

آیت‌الله مکارم‌شیرازی راه‌حل مبارزه با داعشی‎ها و تکفیری‌ها را خشکاندن ریشه و اندیشه تکفیر دانست و گفت: اگر تنها به گزینه نظامی اکتفا شود شاید در یک نقطه بتوان آن را خاموش کرد اما در نقطه‌ای دیگر این آتش زبانه خواهد کشید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، این مرجع تقلید در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، بر لزوم خشکاندن ریشه‌های تکفیر تاکید کرد.

وی افزود: بعد از حوادث پاریس تمام فرانسه و اروپا تکان خورد و برخی از برنامه‌های اجتماعی خود را از ترس تکرار حوادث تروریستی تعطیل کردند.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تاکید کرد: حوادث پاریس یک هشدار بیدار کننده برای غربی‌ها بود که این آتش محدود در سوریه و عراق نمی‌ماند و با زبانه کشیدن به همه جا کشیده می‌شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی اظهار کرد: حالا می‌گویند عده‌ای به فکر راه حل هستند، ما حمل بر صحت می‌کنیم اما در عین حال دو توصیه داریم، یک توصیه به غربی‌ها و یک توصیه هم به علمای وهابی، به غربی‌ها می‌گوییم بروند و کتاب‌های محمدبن عبدالوهاب و ابن تیمیه را مطالعه کنند و زادگاه تکفیر و داعش را در آن ببینند و بدانند سرچشمه این اندیشه و تفکر عربستان سعودی است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خطاب به غربی‌ها تاکید کرد: اگر ریشه را پیدا کردید شروع کنید به خشکاندن ریشه، اینها تنها در میدان نظامی نابود نمی‌شوند باید به فکر خشکاندن اندیشه و تفکر داعشی بود.

این مرجع تقلید یادآور شد: به علمای وهابی و علمای حجاز نیز توصیه می‌کنیم شما الان محصول تفکرات‌تان را می‌بینید، محصول آن سربریدن‌ها، جنایت‌ها، سوزندان‌ها و ویرانی‌ها شده است، برگردید به صفوف مسلمانان و این اندیشه‌ها را رها کنید.

وی افزود: شما درس تکفیر می‌دهید اما مفتی بزرگ شما می‌گوید تکفیر حرام است، در مدارس شما این افکار و اندیشه‌ها تدریس می‌شود و از سویی دیگر می‌گویید تکفیری‌ها محکوم هستند، مگر یک بام و دو هوا می‌شود؟

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: حالا که مسائل روشن شدند نباید در برابر واقعیات لجاجت کرد، به صفوف مسلمانان بپیوندید و این کتاب‌ها را رها کنید، تا زمانی که این تعلیمات هست این آتش روشن است و اگر در یک جایی خاموش کنید در جای دیگری روشن خواهد شد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی اظهار کرد: امیدوارم این دو توصیه ما در هر دو گروه مؤثر واقع شود و دنیا چهره‌ای تازه به خود گیرد و امنیت به دنیا بازگردد.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان حدیثی از امام حسن عسکری(ع) به بیان نکات اخلاقی پرداخت.

این مرجع تقلید بر اساس حدیث امام حسن عسکری(ع) اظهار خوشحالی در برابر فرد مصیبت دیده را به دور از ادب توصیف کرد و گفت: روایات اخلاقی اسلام بویژه آنچه در مورد آداب معاشرت است اگر جمع شود کتاب‌ها می‌شود، اسلام آداب و احکام اجتماعی بسیاری دارد که عمل به آنها در زندگی اجتماعی و فردی بسیار تاثیرگذار و حتی برای غیر مسلمانان دارای جاذبه است.

وی افزود: براداران اهل علم، طلاب، فضلا، مدرسین و خطبا نسبت به اجرای این دستور اسلامی کوشاتر از دیگران باشند تا جاذبه روحانیت، اسلام و مذهب بیشتر باشد.

انتهای پیام

کد N1043508

وبگردی