آفتاب

اردوغان اوایل ماه آتی میلادی به قطر و عربستان می‌رود

اردوغان اوایل ماه آتی میلادی به قطر و عربستان می‌رود

منابع قطری اعلام کردند که رئیس جمهوری ترکیه تصمیم دارد اوایل ماه آتی میلادی به دوحه، پایتخت قطر سفر کند و از آنجا به ریاض برود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این منابع در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی گفتند که بحران سوریه در راس مسائلی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در جریان دیدار با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به بررسی آن می‌پردازد.

یک دیپلمات عالی رتبه قطری که خواست نامش فاش نشود، گفت، اردوغان اول دسامبر وارد دوحه می‌شود و برنامه کاری وی در دوم ماه آتی با دیدار با تمیم بن حمد آل ثانی آغاز خواهد شد.

در همین حال، یک منبع ترکیه‌ای با بیان این که رئیس جمهور ترکیه در دوره زمانی نزدیکی به عربستان سفر می‌کند، احتمال داد که این سفر در چهارم یا پنجم دسامبر صورت بگیرد یا این که اردوغان مستقیما از دوحه به ریاض برود. این منبع که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد که مساله گاز طبیعی نیز در دستورکار اردوغان در دوحه قرار دارد.

ترکیه، قطر و عربستان از اصلی‌ترین حامیان تروریست‌های سوریه به شمار می‌آیند که هدف کنار زدن نظام سوریه را دنبال می‌کنند و موضع مشترکی را در کنفرانس اخیر وین برای کارشکنی در مقابل راه حل سیاسی در سوریه اتخاذ کرده و در ادامه مواضع خصمانه خود اعلام کردند که نباید بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در هر گونه راه حل سیاسی آتی مشارکت داشته باشد.

در همین حال، به دلیل اقدام ترکیه در سرنگون کردن جنگنده روسی، این پیش بینی‌ها مطرح شده است که تنش میان آنکارا و مسکو بیشتر شود. مسکو نزدیک 45 درصد از نیازهای ترکیه برای گاز طبیعی را فراهم می‌کند و احتمال دارد که در سایه تشدید تنش‌ها میان ترکیه و روسیه، آنکارا به دنبال جایگزینی بگردد.

از زمانی که سلمان بن عبدالعزیز در عربستان به روی کار آمده، روابط ترکیه و عربستان بسیار نزدیکتر شده است. ترکیه و قطر نیز توافق همکاری استراتژیک را امضا کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N1043421

وبگردی