آفتاب

بازتاب دیدار رئیس جمهور عراق با رهبر انقلاب در رسانه‌های کرد زبان

بازتاب دیدار رئیس جمهور عراق با رهبر انقلاب در رسانه‌های کرد زبان

دیدار فواد معصوم با رهبر معظم انقلاب اسلامی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های کردی زبان داشت، به‌ گونه‌ای که‌ بیشتر آنها این دیدار را نشانه‌ای از استمرار ایران بر پشتیبانی از کردها و عراق توصیف کردند.

به‌ گزارش خبرنگار مهر، بیشتر رسانه‌های کردزبان خبر دیدار فواد معصوم، رئیس جمهور عراق با رهبر جمهوری اسلامی را منتشر کردند و هر یک به‌ بخشی از سخنان ایشان در این دیدار اشاره‌ کردند.

سایت خبری پی یو کی میدیا در این خصوص نوشت: فواد معصوم، رئیس جمهور عراق به‌ دیدار حضرت آیت الله‌ سید علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران رفتند و در این دیدار هر دو طرف به‌ بررسی راهکارهای تقویت روابط مابین عراق و ایران پرداختند.

همچنین پی یو کی در گزارش خود آورده‌ است که‌ رئیس جمهور عراق در این دیدار بر ارتباط مستحکم، بنیادین، دوستانه‌ و تاریخی هر دو ملت همسایه‌ تاکیید کردند و از جانب ملت عراق از تمامی پشتیبانی‌های رهبر انقلاب، بویژه‌ در مبارزه‌ با گروهک تروریستی داعش تشکر و قدردانی کردند.

پی یو کی میدیا در پایان گزارش خود به‌ این بخش از سخنان رهبری اشاره‌ کرده‌ است که‌ رهبری انقلاب بر‌ اهمیت قربانیان ملت عراق و اتحاد و همبستگی این کشور تاکیید کردند و دوباره‌ پشتیبانی جمهوری اسلامی و پایبند بودن خویش به‌ همکاری با این کشور را اعلام کردند.

همچنین شبکه‌ خبری رووداو در گزارشی پیرامون این دیدار عنوان کرد که‌ رهبر انقلاب نسبت به‌ نقشه‌ آمریکایی‌ها برای تقسیم عراق هشدار دادند و تاکیید کردند که‌ مردم عراق باید با این توطئه‌ مقابله‌ کنند.

رووداو در ادامه‌ گزارش خود می نویسد که‌ رهبر ایران در این دیدار اعلام کردند که‌ عراقی‌ها چه‌ شیعه، سنی، کرد و عرب سال‌ها در صلح و آشتی زندگی کردند، اما چند کشور بیگانه‌ و منطقه‌ای در پی آنند تا اختلافات را بزرگ جلوه‌ دهند.

از دیگر سو، روزنامه‌ ئاوینه‌ هم خبر دیدار رئیس جمهور عراق با رهبر انقلاب را منتشر کرده‌ و به‌ این بخش از سخنان رهبری اهمیت داده‌ که‌ فرمودند: روابط بین ملت عراق و ایران اگرچه‌ جنگ تحمیلی هشت ساله‌ را هم تجربه‌ کرد، اما سرشار از محبت و دوستی است.

روزنامه‌ ئاوینه‌ در ادامه‌ می نویسد رهبر ایران در این دیدار اعلام کرده‌ است: نباید به‌ آمریکایی‌ها اجازه‌ داد تا مانند صاحبان عراق رفتار کنند و با آرزوی خود درباره‌ این کشور صحبت کنند.

همچنین شبکه‌ خبری باسنیوز با اهمیت از این دیدار یاد کرده‌ و نوشته‌ است: رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با فواد معصوم بر نقش رئیس جمهور عراق در دفاع از یکپارچگی ملت عراق و کاهش اختلافات تاکیید کردند و اعلام کردند: در چهارچوب دولت عراق، رئیس جمهور جایگاه‌ ویژه‌ای دارد و می تواند نقش مهمی در کم کردن اختلافات و دفاع از اتحاد و یکپارچگی ملت عراق ایفا کند.

باسنیوز در ادامه‌ می نویسد: رهبر ایران در این دیدار این پرسش را مطرح کردند که‌ چرا باید کشوری بزرگ و ثروتمند مانند عراق با تهدید تقسیم شدن روبرو باشد؟ مطمئنن جوانان آگاه‌ عراق مطیع خواسته‌های آمریکا نخواهند شد.

همچنین خبرگزاری پیامنر به‌ دیدار ولادمیر پوتین با رهبر انقلاب اهمیت داده‌ است و نوشته‌ است که‌ رهبر ایران در این دیدار بر نقش مهم و اساسی روسیه‌ در منطقه‌ اشاره‌ کردند و گفتند: نقشه‌ دراز مدت آمریکا در منطقه‌ به‌ زیان ایران و روسیه‌ است به‌ همین دلیل باید این نقشه‌ها با دانایی و همکاری دو طرف خنثی شوند.

از دیگر سو، سایت مرکز تحقیقات استراتیژیک ملت‌پرس در خبری به‌ دیدار رئیس جمهور نیجریه‌ با رهبر انقلاب اشاره‌ کرده‌ است و نوشته‌ است که‌ رهبر جمهوری اسلامی ایران در این دیدار اعلام کرده‌اند‌ که‌ آمریکا و بعضی از کشورهای منطقه‌ مستقیما از داعش در عراق پشتیبانی می کنند و بر توسعه‌ی هماهنگی در بین کشورهای اسلامی تاکیید کردند.

روزنامه‌ کردستان نو هم در گزارشی به‌ دیدارهای رئیس جمهور عراق با سران کشورهای آماده‌ در کنفراس گازی تهران اشاره‌ کرده‌ و نوشته‌ است که‌ این دیدارها دستاوردهای فراوانی برای ملت عراق به‌ دنبال خواهد داشت.

کد N1043386

وبگردی