آفتاب

اوباما در کنفرانس بین‌المللی آب و هوا با رهبران چین و هند دیدار می‌کند

اوباما در کنفرانس بین‌المللی آب و هوا با رهبران چین و هند دیدار می‌کند

رئیس جمهوری آمریکا در روز افتتاحیه مذاکرات بین‌المللی تغییرات آب و هوا که در چند روز آتی در پاریس برگزار می‌شود، با رهبران چین و هند نشست‌های دو جانبه‌ای برگزار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کاخ سفید اعلام کرد، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در زمانی که در پاریس حضور دارد با رهبران کشورهای جزیره‌ای نیز که در خطر تاثیرات گرم شدن زمین قرار دارند، دیدار خواهد کرد.

نشست‌های اوباما در روزهای افتتاحیه مذاکرات سازمان ملل حول محور تغییرات آب و هوا با هدف تاکید بر لزوم مبارزه با تغییرات آب و هوا از سوی کشورهای غنی و فقیر و ایجاد حس فوریت درباره این اقدام صورت می‌گیرد. انتظار می‌رود این کنفرانس آب و هوا دو هفته به طول انجامد.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: نشست روز افتتاحیه میان رهبران آمریکا و چین، بزرگترین کشورهای تولید کننده گاز دی اکسید کربن پیام قاطعی به جهان درباره تعهد مشترکشان برای مبارزه با تغییر آب و هوا ارسال می‌کند و به عنوان توافقنامه‌ای جاه طلبانه که در این خصوص به دست آمده، تلقی می‌شود.

اوباما پیش از آغاز این کنفرانس در پاریس، توافقنامه‌ بزرگ و مهمی را حول محور آب و هوا با چین امضا کرد و امیدوار است که تعهد بزرگترین کشور آلوده کننده جهان برای کاهش تولید گازهای آلوده کننده، دیگر کشورهای در حال توسعه را نیز ترغیب کند تا از تولید این گازها اجتناب کنند. چین که همچنان برای تامین مصرف برق نیروگاه‌های زغال سنگ می‌سازد، قصد دارد تا حداکثر تا سال 2030 میلادی تولید گاز کربن را متوقف کند.

رودز گفت: نشست اوباما با رهبران کشورهای جزیره‌ای شامل جمهوری سیشل، جمهوری کیریباتی، جمهوری جزایر مارشال، پاپوآ گینه نو، سنت لوسیا و باربادوس می‌شود. هدف از این نشست‌ها برجسته کردن چالش وجودی است که این کشورها به خاطر بالا آمدن سطح دریا با آن مواجه هستند.

وی افزود: اگرچه اوباما تنها برای دو روز اول این کنفرانس در پاریس خواهد بود اما دیگر مقامات ارشد دولت واشنگتن در پاریس خواهند ماند و برای دستیابی به یک توافق قطعی تلاش خواهند کرد.

این مقامات شامل ارنست مونیز، وزیر انرژی و تام ویلسک، وزیر کشاورزی است.

انتهای پیام

کد N1043196

وبگردی