آفتاب
در دیدرا با اولاند؛

اوباما خواستار افزایش اقدامات اروپا در مبارزه با داعش شد

اوباما خواستار افزایش اقدامات اروپا در مبارزه با داعش شد

رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با همتای فرانسوی خود اظهارات احساسی را درباره همبستگی و اتحاد مطرح کرد، اما صریحا تذکر داد که وظیفه اروپا است تا تلاش‌هایش را برای مقابله با گروه تروریستی داعش که اخیرا جان 130 تن را در پاریس گرفت افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و فرانسوا اولاند، همتای فرانسو‌ی‌اش در نخستین دیدار خود پس از حملات تروریستی 13 نوامبر سال جاری میلادی در پاریس با افزایش همکاری در زمینه مبارزه با داعش که مسئول حملات پاریس است، موافقت کردند.

اوباما گفت: ما امروز اینجا جمع شده‌ایم تا اعلام کنیم که آمریکا و فرانسه در برقراری عدالت در خصوص این تروریست‌ها و افرادی که آنها را فرستاده‌اند و همچنین دفاع از کشور و ملت‌هایمان کاملا متحد و یکپارچه هستیم. داعش تهدیدی برای تمامی کشورها محسوب می‌شود. نمی‌توان این تهدید را تحمل کرد و باید نابود شود و ما باید با یکدیگر این کار را انجام دهیم.

وی با اشاره به ارزش‌های مشترک قدیمی میان مردم آمریکا و فرانسه گفت: هنگامی که تراژدی پاریس رخ داد، قلب ما نیز شکست.

با این حال اوباما علنا هیچ گونه اقدامات جدید مشخصی را که قرار است آمریکا انجام دهد، مطرح نکرد و گفت: این حملات نهایتا باعث شد تا اروپا این تهدید را جدی‌تر بگیرد. ما نیز همانند فرانسوا اولاند معتقدیم که دیگر اعضای ائتلاف ضد داعش برای کمک به تامین منابع و کمک‌های لازم هم برای این ائتلاف و هم برای نیروهای محلی مستقر در سوریه مصمم‌تر وگشاده‌روتر شده‌اند.

اوباما در کاخ سفید از اولاند استقبال کرده و ضمن بیان خاطراتش از پاریس گفت: آمریکا در مبارزه با داعش کنار مردم فرانسه تمام قد می‌ایستد.

وی در جریان کنفرانسی خبری با همتای فرانسوی‌اش به مقاومت ویژه اروپا در تبادل اطلاعات مربوط به مسافران خطوط هوایی اشاره کرد و گفت: زمان طولانی با شرکای اروپایی‌ام درباره لزوم تبادل اطلاعات بهتر، فهرست اسامی مسافران و همکاری برای پی بردن به زمان دقیق ورود مسافران به اروپا مذاکره کرده‌ام اما این مساله در حال حاضر از اهمیت بسیاری برخوردار است و اطلاعات باید به موقع در سراسر مرزهای مختلف تبادل شود.

در همین حال کاخ سفید نیز بر حس موجود میان مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه متحدانشان در طرف دیگر اقیانوس دیدگاه‌های خود را برای لزوم اقدامات به اشتراک نمی‌گذارند، تاکید کرد.

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا گفت: حملات پاریس بیدار باش بسیار مهمی همچون حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 میلادی است.

وی پس از دیدار اوباما با اولاند گفت: رئیس جمهوری فرانسه گفت که به اروپا بازمی‌گردد و اروپایی‌ها را ترغیب می‌کند تا اقدامات بیشتری در مبارزه با داعش انجام دهند. البته این کاری است که ما خیلی وقت پیش انجام دادیم.

این اظهارات بیانگر رنجش‌ها در کاخ سفید در خصوص پافشاری‌هایش برای افزایش مبارزات با داعش است چرا که آمریکا دو سوم از حملات علیه داعش در عراق و 95 درصد از حملات در سوریه را انجام داده است.

این در حالی است که فرانسه تا قبل از حملات تروریستی در پاریس در حملات هوایی علیه داعش در عراق شرکت داشت اما تنها هر از گاهی در سوریه عملیات انجام می‌داد.

در همین حال اوباما و اولاند به برکناری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت به عنوان بخشی از هرگونه راه حل سیاسی برای جنگ داخلی سوریه که منجر به ظهور داعش شده، تاکید کردند.

آن‌ها همچنین از روسیه خواستند تا بمباران مخالفان سوری را متوقف کرده و در عوض حملات هوایی‌اش را بر نابودی داعش متمرکز کند.

اوباما گفت: ما توافق کردیم که روسیه در صورتی می‌تواند نقش سازنده‌تر و موثرتری ایفا کند که تمرکز حملات هوایی‌اش را بر نابودی داعش معطوف کند.

انتهای پیام

کد N1043057

وبگردی