آفتاب

توافق تجدیدنظرشده اتمی میان آمریکا – کره جنوبی اجرایی می‌شود

توافق تجدیدنظرشده اتمی میان آمریکا – کره جنوبی اجرایی می‌شود

کره جنوبی اعلام کرد، یک توافق تجدیدنظر شده اتمی با آمریکا که بر فعالیت‌های تجاری این مقوله برای 20 سال آتی نظارت دارد،‌ قرار است اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، به گفته وزارت امور خارجه کره جنوبی، این توافق که جایگزین توافق 1972 می‌شود، قرار است از ساعت 18 به وقت محلی امروز (چهارشنبه) اجرایی شود.

کره جنوبی و آمریکا در آوریل سال جاری میلادی درباره این امر توافق کردند پس از آنکه چندین سال بر سر این مساله به مجادله پرداختند که آیا سئول حق غنی سازی و پردازش مجدد سوخت اتمی متعلق به آمریکا را برای اهداف تجاری دارد یا خیر.

البته براساس این توافق تجدیدنظر شده کره جنوبی چنین حقی را همچنان ندارد اما راه را برای این کشور به منظور دستیابی به غنی سازی اورانیوم به منظور تولید سوختی که به ساخت سلاح اتمی منجر نمی‌شود، بازمی‌گذارد و البته این امر منوط به گفت و گوهای آتی با ایالات متحده است.

کره جنوبی مدت‌هاست که به دنبال غنی سازی اورانیوم برای تولید سوخت اتمی است چون هزینه‌های وارداتی این محصول را کم کرده و باعث حمایت از بخش صادرات راکتور می‌شود. این کشور همچنین می‌خواهد این سوخت را برای کاهش روند زباله‌های اتمی به کار گیرد.

دولت واشنگتن چنین کارهایی را برای کره جنوبی محدود نموده و اعلام کرده که چنین کارهایی ممکن است برای ساخت تسلیحات اتمی به کار گرفته شود و بیم آن را دارد که حمایت از سئول در این زمینه باعث شود تا کره شمالی نیز سوء برداشت کند.

در این توافق تجدیدنظر شده کره جنوبی و آمریکا همچنین موافقت کردند تا یک کمیته عالی رتبه برای بررسی غنی سازی اورانیوم به منظور تولید انرژی تشکیل دهند. همچنین کره جنوبی می‌تواند به انجام فعالیت‌های تحقیقاتی اتمی و جمع آوری داده‌های مرتبط با سوخت اتمی بپردازد.

انتهای پیام

کد N1042986

وبگردی