آفتاب

سخنگوی کمیسیون کشاورزی: امحای سیب زمینی ها در استان فارس باحکم قضایی صورت گرفت

سخنگوی کمیسیون کشاورزی: امحای سیب زمینی ها در استان فارس باحکم قضایی صورت گرفت

«سیب زمینی» که در دولت گذشته توزیعش در ایام انتخابات ریاست جمهوری دهم، به عنوان یک ابزار تبلیغاتی مطرح شده بود، در آستانه انتخابات مجلس دهم هم حاشیه ساز شده است.

مهتاب اسفندياري: همين ديروز بود که يک نماينده دلواپس به بهانه امحاي 1700 تن سيب زميني در فارس، به دولت تذکر داد و اعتراضش را تا مرز ادعاي استعفا از کرسي نمايندگي پيش برد. اما آنگونه که سخنگوي کميسيون کشاورزي مجلس مي گويد، اين موضوع اصلا جديد نيست و در دولت هاي گذشته هم رخ داده است. سخنگوي دولت هم امروز در نشست خبري اش اعلام کرد که اين موضوع اصلا ربطي به دولت ندارد ( اینجا ).

محمدمهدی برومندی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی که خود از نمایندگان استان فارس نیز هست در اين باره، گفت: «وزارت جهادکشاورزی در راستای تنطیم بازار برخی محصولات کشاورزی مانند گندم، جو و ... را با نرخ خریدتضمینی، خریداری می‌کند. برخی محصولات را هم با توجه به وظیفه‌ای که مجلس به آن محول کرده؛ یعنی قانون از طریق سازمان تعاون روستایی برای تنظیم بازار ورود می‌کند و برخی محصولات چه در بخش کشاورزی و چه در بخش دام را خرید تضمینی می‌کند.»

برومندی با بیان اینکه امحای برخی محصولات کشاورزی اتفاقی است که همیشه و در همه دولت‌های روی می‌دهد، عنوان کرد: «در یکی دو سال اخیر هم همین رویه حاکم بوده است و سازمان تعاون روستایی محصولاتی مانند مرغ یا سیب‌زمینی را خریداری کرده تا بتواند بازار را تنظیم کند و محصول تولیدی کشاورزان در داخل بازار دچار مشکل نشود. متاسفانه الان به شکلی پیش رفته که سیب‌زمینی در کشور ما موضوعی سیاسی است.‌ اینکه گفته شود 1700 تن سیب‌زمینی در استان فارس امحا شده دلایل مختلفی دارد.

امحاي بيش از يک ميليون کيلوگرم سيب زميني در دوره احمدي نژاد
نماینده شهرستان‌های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد توضیح داد: «اگر به آمار نگاه کنید در سال‌های گذشته هم سیب‌زمینی امحا شده و برای نمونه هم می‌توان به سال 84 اشاره کرد که در استان فارس یک میلیون و سیصد و نود و شش هزار و هفتصد و هشتاد کیلوگرم سیب‌زمینی امحا شده است.»
او افزود: «بنابراین اینکه گفته شود سیب‌زمینی تنها همین امسال امحاشده درست نیست. همین امسال در استان‌های دیگر کشور مانند خوزستان هم این امحا انجام شده است.»
برومندی تاکید می‌کند: «زمانی که نگرش کلی به آن داشته باشیم، چه در دولت گذشته و چه در دولت حاضر، نه مجلس و نه مسئولان در جهادکشاورزی تمایلی ندارند که محصولی را امحا کنند، اما چند مسئله وجود دارد.»

چرا سيب زميني مازاد امحا مي شود نه توزيع؟
این نماینده مجلس درباره علل امحای محصولات کشاورزی مانند سیب زمینی ادامه داد: «اول اینکه برخی از محصولات فسادپذیر هستند. مشخصا همین بحث سیب‌زمینی که آقای کوچک‌زاده مطرح کردند که امحا شده، این محصول در منطقه‌ای گرمسیری و در تابستان بوده است. سیب‌زمینی محصولی است که به سرعت فاسد می‌شود. قانونی هم وجود دارد مبنی براینکه محصولاتی که خرید تضمیمی شده‌اند، توزیع رایگان آن باید در کمیته‌ای با عضویت چند وزیر انجام و اجازه آن صارد شود. البته فقط هم اجازه توزیع رایگان حدود 10درصد از این محصولات وجود دارد که درباره این مورد هم سند وجود دارد که اجازه این توزیع رایگان به‌وسیله کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی صادر و این کار انجام شده است.»

امحا سيب زميني با دستور قضايي
سخنگوی کمیسیون کشاورزی با تاکید بر لزوم تامين دماي مناسب براي نگهداری محصولات کشاورزي، اظهارداشت: «محصول مورد نظر در شهرستان داراب در منطقه گرمسیری استان فارس بوده و شرایط نگهداری بیشتر آن وجود نداشته و خود به خود سیب‌زمینی فاسد و مسئولان هم با دستور قضایی محصول فاسد شده را امحا کرده‌اند.»
او افزود: «اگر محصول خریداری شده تضميني از سوي دولت «مرغ» بود، کنترل نرخ آن در بازار و شرایط نگهداری اش در سردخانه متفاوت از محصول ديگري مثل «سيب زميني» است. محصولی مانند سیب‌زمینی که قیمت آن پایین است؛ هزينه نگهداری طولانی مدت آن چند برابر قیمت سیب‌زمینی می‌شود.»
برومندی درباره امکان رایگان عرضه‌کردن همه محصول سیب‌زمینی عنوان کرد: «گرفتن مجوزهای لازم برای این کار زمان می‌برد، که مسئولان شهرستان داراب درصدد این کار بوده و مکاتبات پیگیری برای آن هم وجود دارد. اما چون اين نامه نگاري هاي اداري زمان می‌برد، محصول در انبارها فاسد شد.»
سخنگوی کمیسیون کشاورزی با توضیح درباره دلیل خرید تضمینی محصولات کشاورزی ادامه داد: «هدف از اين کار تسلط دولت بر بازار است تا کشاورزان ضرر نکنند. اگر قرار باشد که دولت اين نوع محصولات را خریداری کند و بعد چون امکان نگهداری طولانی مدت آن را ندارد باز آن را به صورت رایگان وارد بازار کند که هم ضرر به خود و هم به کشاورزان است.»

لزوم بازاريابي جهاني به جاي اتهام زني به دولت
او در واکنش به ادعاي يک نماينده دلواپس که امحاي سيب زميني ها را به دولت نسبت داده بود، گفت: او باید ابتدا درباره این موضوع تحقیق و بررسی می‌کرد تا متوجه شود این رویه‌ای بوده که در سال‌های گذشته هم وجود داشته و نباید مسائلی از این دست را چالشی کرد.

برومندی با انتقاد از این نماینده ادامه داد: «ایشان در صحن مجلس مدعی شدند که کشور به شیوه اسلامی اداره نمی‌شود. این درحالیست که ما ادعای رهبری جهان اسلام را داریم و عملا هم به همین شکل است. امروز همه دنیای اسلام چشم امید به جمهوری اسلامی دارند و نباید دوستان مطرح کنند که موازین اسلامی در کشور رعایت نمی‌شود.  اين دوستان به جای استعفا باید درخواست بررسی و کار کارشناسی بدهند. مطمئنا مشکلاتی دراین خصوص وجود دارد. همین امسال وزارت جهادکشاورزی محصول گوجه‌فرنگی کشاورزان را خرید تضمینی کرد اما چون آن هم مانند سیب‌زمینی در گروه سبزی و سیفی قرار می‌گیرد و نگهداری آن سخت است مقداری از آن فاسد شد و تلویزیون هم آن را نشان داد.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی با تاکید بر اینکه به‌جای برخی اظهارات هیجانی باید سعی کرد راه چاره‌ای اندیشیده شود، بیان کرد: «باید سعی کرد میزان تولید، مصرف و مازاد مصرف را مشخص کرد و برای مازاد آن بازارهای جهانی را مهیا کرد. دوستان ضعف صنایعی که به صادرات کمک می‌کند مانند بسته‌بندی را از بین ببرند و به فکر بازاریابی در سطح جهان باشند، تا شاید کمتر در سال‌های آینده شاهد چنین مسائلی باشیم.»

سند دستور قضايي امحاي سيب زميني 


27213

 

کد N1042821

وبگردی