آفتاب

دبیرکل ناتو مذاکرات دیپلماتیک میان روسیه و ترکیه را خواستار شد

دبیرکل ناتو مذاکرات دیپلماتیک میان روسیه و ترکیه را خواستار شد

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در پی سرنگون شدن جنگنده روسی خواستار مذاکرات دیپلماتیک میان روسیه و ترکیه شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در پی مورد هدف قرار گرفتن یک جنگنده روسی توسط هواپیمای نظامی ترکیه، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اظهار کرد که تمامی جناح‌ها در راستای حل این مناقشه باید آرامش خود را حفظ کنند.

وی در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: در شرایط کنونی ما خواستار آرامش و تنش‌زدایی هستیم. دیپلماسی و تنش‌زدایی مسائلی مهم برای حل این مساله به شمار می روند.

استولتنبرگ همچنین خواهان مذاکرات بیشتر میان مسکو و آنکارا برای حل و فصل وضعیت شد و گفت که جامعه بین المللی باید جلوی تکرار وقوع تصادفات این‌چنینی را بگیرد.

دبیرکل ناتو با بیان این که از تماس میان مسکو و آنکارا استقبال می‌کند، افزود: شفافیت و استفاده از ابزارها برای کاهش خطرات در شرایط امنیتی کنونی بسیار مهم هستند.

وی گفت که در خصوص پیامدهای اقدامات نظامی روسیه نزدیک مرزهای ناتو ابراز نگرانی کرده است.

استولتنبرگ گفت: ناتو نشستی فوق العاده برگزار کرده و سفیر ترکیه درباره حوادث اخیر گزارش داده است. من همچنین با احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه صحبت کرده ام.

وی افزود: همان‌طور که ما بارها روشن ساخته‌ایم، برای همبستگی با ترکیه در کنار آن هستیم و از تمامیت ارضی ترکیه حمایت می کنیم. ما به دنبال کردن تحولات در مرزهای جنوب شرقی ناتو از نزدیک ادامه خواهیم داد.

وی درباره امکان نقض حریم هوایی ترکیه گفت: ارزیابی جامع اعضای ناتو با اطلاعاتی که ترکیه در اختیار ما قرار داده است، همخوانی دارد.

استولنبرگ مدعی شد: داعش دشمن اصلی ماست و از هر تلاشی برای مقابله با داعش استقبال می کنیم. با این حال، بیشتر حملات هوایی روسیه در سوریه مناطقی را هدف قرار می دهد که نیروهای داعش حضور ندارند.

انتهای پیام

کد N1042780

وبگردی