آفتاب
منابع دیپلماتیک در ترکیه؛

سرنگونی جنگنده روس به اطلاع «بان کی مون» و شورای امنیت رسید

سرنگونی جنگنده روس به اطلاع «بان کی مون» و شورای امنیت رسید

منابع دیپلماتیک در ترکیه از اعلام مکتوب حادثه سرنگون کردن جنگنده روسیه توسط آنکارا به سازمان ملل و شورای امنیت خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، منابع دیپلماتیک در ترکیه اعلام کردند ترکیه سازمان ملل و شورای امنیت را در جریان سرنگون کردن جنگنده روسیه قرار داده است.

این منابع اعلام کردند که به صورت مکتوب «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد و ۵ عضو شورای امنیت را در جریان هدف قرار گرفتن جنگنده سوخو روسیه قرار داده ند.

مقامات ترکیه می گویند این هواپیما را به دنبال نقض حریم هوایی این کشور مورد هدف قرار داده اند؛ ادعایی که توسط وزارت دفاع روسیه مورد تکذیب قرار گرفته است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در واکنش به هدف قرار گرفتن جنگنده مذکور توسط آنکارا گفت: جنگنده ما در ۶ کیلومتری مرز ترکیه با سوریه و در حریم هوایی سوریه سقوط کرد. ترکیه به جای اینکه فوراً به ما خبر دهد، شرکای خود در ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) را در جریان گذاشت؛ گویا ما بودیم که هواپیمای ترکیه را هدف قرار دادیم، نه بالعکس. 

پیشتر، نخست وزیر ترکیه در سخنانی که پس از ساقط شدن جنگنده روسی توسط ترکیه انجام شد، تأکید کرد جهان باید بداند که ترکیه «هر اقدام لازم» در راستای تضمین امنیت کشور خود را به کار خواهد بست.

وی در این باره گفته بود: همه باید بدانند که حق به رسمیت شناخته شده و وظیفه ما این است که همه تدابیر لازم را در برابر نقض حریم هوایی یا مرزهای خود اتخاذ کنیم.

کد N1042629

وبگردی