آفتاب

زیردریایی هسته‌ای چین تغییر دهنده بازی تسلیحاتی

زیردریایی هسته‌ای چین تغییر دهنده بازی تسلیحاتی

یک پایگاه خبری آمریکایی در گزارشی نوشت: چین به زودی زیردریایی موشک بالستیک نوع 094 مجهز به پرتابگر موشک JL-2 را به زرادخانه هسته‌ای اش اضافه خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری اطلاعات هسته‌ای بولتن، زمانی که چین به چنین توانایی دست یابد گشت زنی بازدارنده در اعمال دریا را آغاز خواهد کرد و ایالات متحده در برد موشک‌های بالستیک زیردریایی چین قرار خواهد گرفت.

در ادامه این گزارش با بیان اینکه چرا زیردریایی‌ها تغییر دهنده بازی هستند،‌ آمده است: زیردریایی‌های موشک بالستیک می‌توانند به عنوان تسلیحات حمله اولیه یا ثانویه عمل کنند. به این دلیل که شناسایی زیردریایی ها دشوار است، می‌توانند بدون هشدار قبلی اقدام به حمله کنند. به عنوان تسلیحات حمله ثانویه نیز، این زیردریایی‌ها می‌توانند در حمله اولیه دشمن به احتمال زیاد نسبت به پایگاه های زمینی موشکی نجات یابند و قادرند که حملات دشمن را تلافی کنند.

این گزارش می افزاید: چین دارای پیشینه‌ای منسجم در شناساندن سیاست عدم استفاده از سلاح هسته‌ای در وهله نخست است. اما برنامه هسته‌ای چین در مسیری بوده است که سوالاتی را درباره اعتبار عدم استفاده از سلاح هسته‌ای در وهله نخست به وجود می آورد.

در ادامه این گزارش با اشاره به تلاش کشور‌ها برای کسب زیردریایی‌های بالستیک آمده است ، همه قدرت‌های شناخته شده هسته‌ای به جز چین زیردریایی‌های هسته‌ای دارند و آن را مستقر کرده‌اند و دیگر کشورهای هسته‌ای به طور فزاینده ای به دنبال زیردریایی هستند که پایه‌های بازدارنده هسته‌ای را برایشان فراهم کند.

حتی آمریکا اعلام کرده است که زیردریایی‌هایش به قدری موثر هستند که آن‌ها به تنهایی می‌توانند علیه تهدید هسته‌ای روسیه واکنش نشان دهند.

این گزارش اضافه می‌کند: چین به دنبال این است که در آینده‌ای نزدیک 5 زیردریایی نوع 094 را به میدان وارد کند که هر یک مجهز به 12 موشک هستند و همچون برنامه بازدارندگی دریایی ادامه‌دار بریتانیا عمل می‌کنند که در این صورت دست کم یک زیردریایی چینی همواره در حال گشت‌زنی است.

جفری لوییس کارشناس کنترل تسلیحاتی محاسبه می‌کند که هر زیردریایی چینی تقریبا به مدت 60 روز می‌تواند گشت زنی کند و برای مجموع 5 زیردریایی 300 روز در سال می‌شود که تقریبا بازدارندگی دریایی ادامه داری را فراهم می‌کند.

انتهای پیام

کد N1042262

وبگردی