آفتاب
یو‌اس‌ای تودی در واکنش به سفر پوتین به تهران:

قدرت‌های جهانی خیلی زود تحریم‌های ایران را لغو می‌کنند

قدرت‌های جهانی خیلی زود تحریم‌های ایران را لغو می‌کنند

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به سفر رئیس جمهور روسیه به ایران آن‌را نشان دهنده چشم انداز تقویت روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور پس از توافق هسته‌ای توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه یو‌اس‌ای تودی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه در سفرش به تهران و دیدار با رهبر معظم ایران خبرهای حوبی به همراه داشت .

پوتین پیش از ترک مسکو ممنوعیت صادرات تجهیزات هسته‌ای به تهران را لغو کرد. این اقدام مسکو به برنامه این کشور برای وارد کردن اورانیوم غنی شده از ایران مرتبط است. توافق هسته‌ای که در ماه ژوییه میان ایران و قدرت‌های جهانی حاصل شد، تهران را ملزم می‌کند بخش زیادی از اورانیوم غنی شده‌اش را رقیق یا از کشور خارج کند.

بر اساس گزارش وب سایت رهبر معظم ایران، پوتین همچنین در دیدارش با آیت الله خامنه‌ای، یک جلد قرآن به وی هدیه داد.

رسانه های ایران همچنین روز دوشنبه از آغاز روند تحویل سامانه پیشرفته دفاع موشکی اس 300 به ایران خبر دادند. روسیه سالها تحویل این سامانه دفاعی را به تعلیق انداخته بود اما پوتین در ماه آوریل ممنوعیت انتقال این سامانه دفاعی موشکی را به ایران، بر اساس قراردادی که در سال 2007 میان دو کشور امضا شده بود، لغو کرد.

در سال 2010 رییس جمهور وقت روسیه به این بهانه که این قرارداد نقض قطعنامه سازمان ملل است تحویل سامانه اس 300 را تعلیق کرد.

پوتین همچنین در سفرش به تهران در نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز سخنرانی کرد. وی سپس با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار کرد. روسیه و ایران هر دو از بزرگ ترین صادرکننده‌های گاز طبیعی در جهان هستند.

این قراردادها نشان می‌دهد قدرت‌های جهانی خیلی زود تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را در ازای تعهدات هسته‌ای که این کشور قرار است طبق توافق هسته‌ای انجام دهد، لغو خواهند کرد. ایران اجرای مفاد توافق هسته‌ای را آغاز کرده اما هنوز اقدامات لازم برای آغاز اجرای توافق تکمیل نشده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت:‌ پوتین در شرایطی به تهران سفر کرده است که روسیه و ایران به شکل روزافزونی در حوزه های مختلف همکاری می‌کنند. مهم‌ترین زمینه همکاری آن‌ها، تلاش برای حفظ رژیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه در جنگ داخلی اش است.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه گزارش کرد، حملات هوایی روسیه کمک کرد تا نیروهای دولت سوریه کنترل دو شهر استراتژیک در غرب سوریه را از دست نیروهای داعش خارج کنند.

روسیه و ایران همچنین در مذاکرات آمریکا، کشورهای عربی و اروپایی که قصد دارند به جنگ چهار ساله داخلی سوریه پایان دهند، مشارکت می کنند. تاکنون بیش از 250 هزار تن در این درگیری‌ها جان خود را از دست داده و نزدیک به نیمی از جمعیت این کشور آواره شده‌اند که بسیاری از آن‌ها به کشورهای همسایه فرار کرده‌اند.

دولت های آمریکا، ترکیه و عربستان در بخشی از برنامه‌ها برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه، خواستار کناره گیری اسد از قدرت هستند؛ این در حالی است که ایران و روسیه همچنان قویا از اسد حمایت می‌کنند.

انتهای پیام

کد N1042166

وبگردی