آفتاب

بیانیه وزارت خارجه آمریکا در استقبال از سند بازطراحی راکتور اراک

بیانیه وزارت خارجه آمریکا در استقبال از سند بازطراحی راکتور اراک

وزارت امور خارجه ضمن استقبال از انتشار سند بازطراحی راکتور اراک اعلام کرد: آمریکا و چین روسای مشترک کار گروه پروژه راکتور اراک خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) وزارت امور خارجه آمریکا بیانیه‌ای را در رابطه با امضای سند بازطراحی راکتور اراک توسط ایران و گروه 1+5 به علاوه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا منتشر کرد.

در این بیانیه که توسط مارک تونر معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده، آمده است: ما از انتشار این سند که نقش طرف‌های برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص بازطراحی و مدرن‌سازی راکتور هسته‌ای اراک در ایران را مشخص می‌کند، استقبال می‌کنیم. وزیر امور خارجه به همراه دیگر وزیران امور خارجه گروه 1+5 و ایران به علاوه نماینده عالی رتبه اتحادیه اروپا این سند را امضا کرده‌اند.

در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: این سند گامی مهم در مسیر عملیاتی کردن اجرای تعهدات ایران طبق برجام در رابطه با راکتور اراک است و یکی از اقداماتی است که ایران تا پیش از روز اجرا آن را تکمیل می‌کند. روز اجرا پس از آن که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید کند ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش آن‌گونه که در متن برجام آمده عمل کرده است فرا خواهد رسید.

بر اساس این پروژه راکتور اراک به گونه‌ای بازطراحی خواهد شد که موجب نگرانی‌های ما و توقف راه تولید پلوتونیوم مورد نیاز برای ساخت یک سلاح هسته‌ای می‌شود. این سند که روز یکشنبه منتشر شده است، همچنین چارچوبی که طرف‌های توافق برای انجام این پروژه باید انجام دهند را مشخص می‌کند که شامل نقشی است که طرف‌ها باید ایفا کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: آمریکا بر اساس این سند متعهد شده است حمایت فنی و بازنگری طراحی مدرنیزه شده این راکتور را به عهده داشته باشد. همچنین باید تحلیل طراحی سوخت و استاندارد های ایمنی طبق قوانین ملی را انجام دهد به گونه‌ای که موجب رفع نگرانی‌های ما درباره اشاعه شود و تائید کند که طراحی مطابق با برجام صورت گرفته است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، چین و آمریکا روسای مشترک کارگروه پروژه اراک خواهند بود.

وزارت امور خارجه آمریکا در پایان بیانیه خود تاکید کرده است، واشنگتن همچنان متعهد به ادامه همکاری نزدیک با اتحادیه اروپا و همپیمانانش در گروه 1+5 به علاوه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اطمینان از پایبندی ایران به تعهداتش طبق برجام است.

انتهای پیام
کد N1042154

وبگردی