آفتاب
استادی:

منبری‌ها چیزی نگویند که خودشان به آن عمل نمی‌کنند

منبری‌ها چیزی نگویند که خودشان به آن عمل نمی‌کنند

یک عضو شورای عالی حوزه گفت: طلاب و منبری‌ها نباید چیزی را که خودشان به آن عمل نمی‌کنند با توپ و تشر به مردم بگویند زیرا این مسئله بوی نفاق می‌دهد.

یک عضو شورای عالی حوزه گفت: طلاب و منبری‌ها نباید چیزی را که خودشان به آن عمل نمی‌کنند با توپ و تشر به مردم بگویند زیرا این مسئله بوی نفاق می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‌الله رضا استادی در ادامه تفسیر سوره مبارکه مومنون با محوریت تفسیر المیزان در دارالقرآن علامه طباطبایی در قم، افزود: مشی و سیره ائمه(ع) نشان می‌دهد که آنان در وحدت با پیروان اهل سنت به سر می‌بردند و لعن و دشنام نداشتند، حتی اگر زیارت عاشورا می‌خوانده‌اند هم به صورت امروز علنی نبوده است و مراعات حال را می‌کردند.

وی افزود: براساس روایت فوق یکی دیگر از علامات شیعه این است که در مسایل مالی دیگران را از خود جلو بیندازد که الان اصلا در کشور ما رسم نیست کسی چند وقت یکبار خانه‌اش را بزرگتر می‌کند و ماشینش را تغییر می‌دهد در حالی که در اطراف او کسی هست که خانه ندارد.

این استاد حوزه علمیه در توصیه به طلاب گفت: شما در مسایلی که در منابر مطرح می‌کنید ابتدا در عمل به آن خودتان باید پیشگام باشید و اگر نیستید مردم را با عتاب و سرزنش خطاب نکنید، این درست نیست و بوی نفاق می‌دهد.

استادی ادامه داد: اگر شما نماز شب نمی‌خوانید به خودتان و مردم توصیه کنید و از ثوابش بگویید ولی مردم را مورد عتاب قرار ندهید که گاهی متاسفانه می‌بینیم کسانی در منابر چنان به مردن نهیب می‌زنند که چرا فلان کار با ثواب را نمی‌کنید ولی وقتی وارد زندگی خودشان می‌شویم می‌بینیم از عمل خبری نیست.

این عضو شورای عالی حوزه تصریح کرد: باید برای مردم در منابر احترام قایل شویم و توپ و تشر به آنان نزنیم آن هم در حالی که خودمان در عمل به مسایل تفاوتی با آنان نداریم.

وی با بیان این‌که «همان طور که قرآن، آیات متشابه دارد روایات نیز متشابه دارند، حتی گاهی اعمال معصومین نیز متشابه است مثلا در جایی برای درخواست خصوصی چراغ بیت‌المال خاموش می‌کنند و گاهی هزاران درهم به فردی می‌بخشند» افزود: دیدگاه من این است که یا این مباحث در منابر مطرح نشود ولی اگر مطرح کردیم باید دو جنبه آن عنوان شود نه یکطرف مطلب، گاهی متاسفانه دیده می‌شود که فردی یکدسته از روایات را گرفته و تا آخر منبر هم بر آن تاکید دارد وقتی از منبر پائین می‌آید مورد سؤال واقع می‌شود که پس روایات متضاد چیست و بالعکس.

وی تاکید کرد: البته توجیه بهتری هم برای این مسئله می‌توان بیان کرد و آن این است که آن حضرات در نماز هم که بوده‌اند اگر انگشتری به کسی می‌دادند کار دنیایی نبود، نباید ما آنان را با خودمان مقایسه کنیم زیرا عدم حضور قلب ما به منزله سیر در وادی دنیاست اما آنان چطور که به رکعات و ارکان نماز توجه دارند همان طور هم در وقت اهدای انگشتری به خدا توجه دارند و مانع حضور قلب نیست و عدم حضور تلقی نمی‌شود.

استادی بیان کرد: مقوله حضور قلب به وضعیت قلب در خارج از نماز مرتبط است یعنی اگر ما قبل از نماز به یاد خدا و در عالم ذکر هستیم در هنگام نماز نیز حضور قلب داریم اما اگر قبل از آن در دنیا به سر می‌بریم در وقت نماز نیز به این عارضه مبتلا خواهیم بود.

این عضو جامعه مدرسین به روایاتی در باب اهمیت نماز اشاره و تصریح کرد: در روایتی از امام صادق(ع) داریم که اگر کسی نماز را به موقع بخواند و آن را ضایع نکند نماز برای او دعا می‌کند و اگر آن را ضایع کند نماز می‌گوید خدا تو را ضایع کند همان طور که مرا ضایع کردی.

استای بیان کرد: در روایت دیگری داریم که نماز بر چهار سهم بنا شده است، گرفتن وضوی شاداب، سجود، رکوع و خشوع، در بحث وضوی شاداب برخی مسئله وضو گرفتن با یک استکان و نصف آن را عنوان می‌کنند ولی در روایت یک لیتر مطرح شده است تا مصداق شادابی باشد.

این استاد برجسته حوزه اظهار کرد: در زمینه چیستی خشوع نیز در روایات داریم کسی که این چهار سهم نماز را مراعات کند آن را اضاعه نکرده است و نمازش نورانیت دارد و ملائکه آن را بالا می‌برند و می‌گویند صل علی صاحب هذه الصلوة.

استادی تاکید کرد: گفته شده است که محافظت بر نماز نیز تنها به نمازهای یومیه خلاصه نمی‌شود بلکه نمازهای مستحبی و نوافل را نیز شامل است و در روایتی نیز داریم که علامت مومن 5 چیز است و اول آن به جا آوردن نماز در وقت آن است.

این عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: در روایت دیگری نیز از امام صادق(ع) داریم که شیعیان ما را به چند چیز امتحان کنید که اول آن خواندن نماز به موقع است، و دومین آن حفظ اسرار شیعه.

استادی در تبیین موضوع حفظ اسرار شیعه گفت: این مسئله منحصر به دوره ائمه و تقیه کردن نیست و الان هم مصداق دارد، الان نیز که بحث وحدت مطرح است نباید هر حرفی در هر جایی زد و هر حب و بغض و لعنی را نمی‌توان در هر مجلس و محفلی گفت تا این بساطی که امروز درست کرده‌اند درست شود.

انتهای پیام

کد N1042112

وبگردی