آفتاب

سازمان ملل: نیروهای بیشتری از حافظان صلح در سودان جنوبی مستقر شوند

سازمان ملل: نیروهای بیشتری از حافظان صلح در سودان جنوبی مستقر شوند

دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان اینکه سودان جنوبی با خطر غرق شدن در چرخه کشتارهای تلافی جویانه تمام عیار روبروست، پیشنهاد داد تا 1100 نیروی حافظ صلح بیشتر در این جوانترین کشور جهان مستقر شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش بیستم نوامبر خود به شورای امنیت در نشست عملیات حافظان صلح در سودان جنوبی، تعهد طرفین درگیر برای اجرای توافق صلحی که ماه اوت به امضا رسید، زیر سوال برد.

بان کی مون نوشت: ناقضان توافق آتش بس و ناکامی طرفین برای اجرای ضرب الاجل اولیه فاز مقدماتی اجرای توافق صلح، تعهد آنها برای اجرای صلح را زیر سوال می برد.

وی گفت که تعمیق اختلافات میان جوامع سودان جنوبی که در سال 2011 از سودان اعلام استقلال کرد، با سطح بالای درگیری خشونت بار آمیخته شده است و می تواند به الگوی کشتارهای تلافی جویانه ختم شود. بان کی مون تاکید کرد: مجازات در این مسیر که احتمالا به شدت سیاسی می شود، به کشتارهای تمام عیار و ادامه چرخه خشونت منتهی می شود. این خطر وجود دارد که نیروهای سازماندهی شده از سوی دو طرف در این اقدامات دخیل باشند.

سودان جنوبی در دسامبر 2013 و زمانی که اختلافی میان سالوا کر رئیس‌جمهوری سودان جنوبی و معاون وی ریک مچار به وجود آمده، به درگیری ختم شد. از آن زمان هزاران تن کشته و میلیون ها تن دیگر بی خانمان شده اند. مچار تحت فشارهای همسایگان سودان جنوبی و تهدید سازمان ملل، توافق صلحی را در هفدهم اوت به امضا رساند اما طرفین به سرعت یکدیگر را به حملات بیشتر متهم کردند.

به گفته بان کی مون، دو طرف مرتکب کشتار عمدی و هدفمند غیر نظامیان و کشتارهای فراقانونی و سایر اقدامات غیر قانونی دیگر از جمله بازداشت خودسرانه و حبس، سوء رفتار و شکنجه و نیز ناپدید شدن اجباری شده اند. حدود 12 هزار و 500 حافظ صلح سازمان ملل متحد هم اکنون به حدود 180 هزار تن در شش کمپ در سراسر سودان جنوبی پناه داده‌اند اما بان می گوید که ازدحام زیاد و تنش های قومی موجب حدود 3000 حادثه از جمله کشتار، خشونت جنسی و جرایم دیگر شده است. وی از شورای امنیت خواست تا استقرار 500 نیرو و 600 پلیس دیگر در این کمپ ها را برای ارتقای شرایط امنیتی در این کشور تایید کند و به صلحبان ها اجازه دهد که در مناطق دیگر از جان غیر نظامیان حفاظت کنند.

انتهای پیام

کد N1041640

وبگردی