آفتاب

نسخه‌ای برای خلاصی از یبوست

نسخه‌ای برای خلاصی از یبوست

یک متخصص جراحی و لاپاروسکوپی گفت: مایعات در روده جذب می‌شوند و چنانچه شخصی آب کافی مصرف نکند، احتمالا آب به میزان کافی به روده نمی‌رسد و یبوست رخ می‌دهد.

غلامرضا زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خراسان جنوبی، گفت: ابتلا به یبوست دلایل مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به رژیم غذایی نامناسب، عادت‌های روده‌ای آسیب زننده یا مشکل در دفع مدفوع، خواه فیزیکی یا عملکردی اشاره کرد.

وی افزود: شایع‌ترین علت یبوست شامل رژیم غذایی نامناسب، مصرف اندک مایعات، کافئین و الکل است.

زمانی تصریح کرد: کافئین و الکل مدر هستند و تا حدی به دلیل افزایش جذب آب از روده باعث از دست رفتن آب بدن می‌شوند و کاهش آب بدن نیز به نوبه خود به یبوست می‌انجامد.

وی با اشاره به اینکه به تاخیر انداختن عمل دفع می‌تواند آغازگر دوره بیماری باشد و عوارضی را بوجود آورد، ادامه داد: پس از یک دوره زمانی، بیمار دیگر احساس دفع نمی‌کند و در نتیجه یبوست پیشرونده ایجاد می‌شود.

این متخصص جراحی و لاپاروسکوپی یادآور شد: داروهای بسیاری باعث بروز یبوست می‌شوند؛ آنتی اسیدهای حاوی هیدرواکسید آلومینیوم و کربنات کلسی، داروهای ضد گرفتگی، ضد افسردگی‌ها، قرص آهن، داروهای ضد تشنج و مدرها از جمله این داروها هستند. سفر، تغییر سبک زندگی، کاهش مصرف مایعات و خوردن غذاهای آماده می‌توانند منجر به یبوست مزمن شوند.

وی اظهارکرد: در سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS، اسپاسم روده بزرگ) بیمار مبتلا به این اختلال، به دلیل تغییر عملکرد روده، از درد شکمی ناشی از انقباض روده، وجود گاز زیاد در روده، نفخ، یبوست شدید و گاهی اوقات اسهال رنج می‌برد.

این متخصص جراحی و لاپاروسکوپی افزود: زیاده‌روی در مصرف ملین‌ها به تدریج باعث وابستگی به این داروها می‌شود و بیمار در نهایت مجبور می‌شود تا برای انجام عمل دفع، میزان ملین را افزایش دهد. روده در بعضی موارد واکنشی به ملین نشان نمی‌دهد و بیمار حتی علیرغم مصرف دارو نمی‌تواند عمل دفع را انجام دهد.

زمانی با اشاره به اینکه یبوست در بارداری یکی از عوارض متداول حاملگی و ناشی از عوامل متعدد است، گفت: بعضی از عوارض باعث بروز درد شدید هنگام خروج مدفوع می‌شوند و در پی‌آمد آن، اسپاسم واکنشی عضله اسفناک‌تر مقعدی رخ می‌دهد که این اسپاسم عمل دفع را به تاخیر می‌اندازد و در واکنشی طبیعی به منظور جلوگیری از بروز درد در مقعد، تمایل به گشودن روده کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: از جمله عوامل این درد می توان وارد شدن فشار مکانیکی روی روده، تغییرهای هورمونی در طول بارداری، تغییر رژیم غذایی، شقاق مقعد، هموروئید دردناک (بواسیر) و تنگ شدن مقعد عنوان کرد.

متخصص جراحی و لاپاروسکوپی تصریح کرد: در صورت رویارویی با علائمی از جمه تحمل علائم یبوست شدید به مدت بیش از سه هفته، بروز تغییری قابل توجه در عادت‌های روده‌ای طی چند هفته و درد شدید مقعد هنگام اجابت مزاج برای درمان یبوست مزمن یا شدید به پزشک مراجعه کنید.

زمانی ادامه داد: علائم بیماری‌های دیگر علاوه بر علائم یبوست مانند خستگی، خستگی مزمن و بی‌حالی، کاهش تحمل هوای سرد بیانگر ضرورت ارزیابی عملکرد تیروئید و بررسی ابتلا به کم‌کاری تیروئید است.

وی خاطر نشان کرد: ابتلا به این بیماری همراه با درد شکم به مدت دو هفته یا بیشتر می‌تواند نشانه مسمومیت با سرب باشد.

انتهای پیام
کد N1041572

وبگردی