آفتاب

‌اهمیت مناطق ساحلی در روند توسعه کشور

‌اهمیت مناطق ساحلی در روند توسعه کشور

‌مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان بانی مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی ایران (ICZM ) از جمله سازمان‌هایی است که به مدیریت مناطق ساحلی توجه ویژه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، سواحل در گذر تاریخ، همواره اصلی‌ترین سکونتگاه‌ها برای انسان بوده‌اند، از پیدایش تمدن‌های کهن گرفته تا امروز، بشر مناطق ساحلی را به عنوان مناطقی پر جاذبه برای سکونت مورد استفاده قرار داده است و منطقه ساحلی فضایی اشتراکی از دو قلمرو جغرافیایی مستقل یعنی خشکی و دریا است.

این محیط محیطی پویا، متغیر و متنوع است که تحت تأثیر فرآیندهای اقلیمی، دریایی و انسانی قرار دارد و در عین حال از بعد ژئوپلوتیک دسترسی به دریا برای کشورها همواره یک امتیاز مهم محسوب می‌شود و از بعد اقتصادی نیز علاوه بر وجود بنادر و شهرهای ساحلی که یک فرصت اقتصادی برای کشورهای دارای ساحل به شمار می آیند، منابع فسیلی آب‌های ساحلی، سواحل را خاستگاه صنایع نفت و گاز کرده و دسترسی به آب فراوان نیاز برخی دیگر از کارخانجات و صنایع را برآورده ساخته است.

همچنین سهولت واردات یا صادرات و صنعت توریسم بر اهمیت اقتصادی مناطق ساحلی می‌افزایند، با این همه از آنجا که فضای این مناطق محدود‌ است، تقاضای زیاد برای بهره برداری از سرزمین‌های ساحلی ناگزیر به رقابت و گاه تضاد منجرمی‌شود و چنین شرایطی با پیامدهایی برای محیط زیست ساحلی همراه است که کاهش تنوع زیستی، کاهش منابع زنده، تخریب زمین‌های ساحلی، فرسایش کرانه‌ها، رسوب گذاری در دهانه رودخانه‌ها، پرشدن تالاب‌های ساحلی و آلودگی‌ها از آن جمله‌اند.

در نتیجه بروز این مشکلات روزافزون مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی به عنوان اصلی‌ترین روش نجات سواحل از آشفتگی‌های زیست محیطی شناخته شده و کشورهای بسیاری در جهان از طریق تهیه برنامه این مدیریت، در جستجوی توازن بخشیدن نیاز انسان به خدمات منطقه ساحلی با توان‌ها و آستانه‌های طبیعی این مناطق هستند.

مهندس نعیمی در گفت‌وگو با ایسنای گیلان، در خصوص مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی ایران (ICZM ) در بنادر گیلان گفت: مناطق ساحلی از اهمیت ویژه‌ای در روند توسعه کشور برخوردار هستند و از سه استان ساحلی شمال کشور با طول خط ساحل نزدیک به 890 کیلومتر بیش از هفت هزارو 600 کیلومتر مربع در محدوده ساحلی قراردارد، براساس تقسیم بندی مناطق ساحلی، 583 کیلومتر در پهنه نوسان آب‌، 495 کیلومتر مربع در پهنه خطر وشش هزارو 608 کیلومتر مربع کاربری ساحلی قرار گرفته است.

وی افزود: در مقابل نوسانات سطح آب دریای خزر شدت یافتن تغییر کاربری اراضی، فراموش شدن موضوع آزاد سازی حریم دریا، بهره برداری نادرست از منابع، فرسایش، روان گرایی و لرزه خیزی بالای منطقه ساحلی شمال کشور، نبود سیستم حساب تصفیه فاضلاب خانگی صنعتی،‌ کشاورزی و فقدان زمین مناسب برای دفع پسماند و مواد زاید به دلیل بالا بودن سطح آب زیر زمینی از جمله مهمترین نقاط ضعف این پهنه ساحلی است.

وی خاطر‌نشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان بانی امر از جمله سازمان‌هایی است که به مدیریت مناطق ساحلی توجه ویژه دارد و با بهره گیری از طرح مدیریت یکپارچه و مدیریت منطقه ساحلی در کشور و احیا و بازسازی و بهره‌برداری پایدار در این مناطق تلاش دارد به شرایط ایده آل پایدار برسد.

انتهای پیام

کد N1041506

وبگردی