آفتاب

ادامه اعتراض اپوزیسیون کوزوو به توافق‌ها با صربستان

ادامه اعتراض اپوزیسیون کوزوو به توافق‌ها با صربستان

اپوزیسیون کوزوو شکایت‌نامه ای با بیش از 200 هزار امضا علیه توافقات با صربستان به میانجی‌گری اتحادیه اروپا به رئیس‌جمهورشان ارائه کرد. این توافق‌ها به مرکز تشدید بحران سیاسی تبدل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، قانونگذاران اپوزیسیون کوزوو و حامیان آنها چندین هفته است که کار پارلمان کشورشان را مختل کرده اند. اعتراض آنها خصوصا به طرح هایی برای اعطای خودمختاری بیشتر به اقلیت قومی صرب آن هم در کوزوویی با اکثریت قومی آلبانی است.

بارها قانونگذاران خشمگین گاز اشک آور در پارلمان پرتاب کرده اند و اعتراضات به خیابان های پایتخت هم کشیده شده است؛ اقداماتی که با محکومیت دولت ها و ناظران خارجی همراه شده است.

معترضان می‌گویند که این توافق‌ها برای ایجاد انجمن شهرداری‌های تحت رهبری صرب‌ها به اختلاف قومی کوزوو عمق می بخشد و موجب افزایش نفوذ صربستان می شود. کوزوو در سال 2008 از صربستان اعلام استقلال کرد.

صربستان این استان سابق خود را به عنوان کشور به رسمیت نمی شناسد و مذاکراتی به میانجیگری اتحادیه اروپا برای ارتقای روابط دو طرف که بین سال های 1998 و 1999 جنگیدند، طراحی شده است.

"پال لکاج" از قانونگذاران اپوزیسیون کوزوو پس از ارائه درخواست‌شان به رئیس‌جمهوری کشورشان گفت: قصدمان کنسل کردن توافقات است که هیچ مبنای دموکراتیکی ندارند. هیچ کس حق ندارد اراده مردم را نادیده بگیرد.

این درخواست همچنین یک توافق مرزی با مونته‌نگرو را رد می‌کند. اپوزیسیون کوزوو معتقد است که این اقدام به از دست رفتن تمامیت ارضی کوزوو ختم می شود.

دفتر ریاست جمهوری کوزوو دریافت این درخواست را تایید کرده و خواستار مذاکره سیاسی برای فائق آمدن به شرایط ایجاد شده در کشور شده است.

انتهای پیام

کد N1041464

وبگردی