آفتاب

بان کی مون: نشانه‌ها از سوی پیونگ‌یانگ برای سفر به کره‌شمالی مثبت است

بان کی مون: نشانه‌ها از سوی پیونگ‌یانگ برای سفر به کره‌شمالی مثبت است

دبیرکل سازمان ملل در نخستین اظهارنظر علنی‌اش در خصوص سفر به کره شمالی تاکید کرد، در حال رایزنی با پیونگ یانگ در خصوص تاریخ سفرش به این کشور است اما هنوز هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل که یک تبعه کره جنوبی است امروز (سه شنبه) به خبرنگاران کشورش در مقر سازمان ملل گفت: به دنبال مذاکره با وزیر امور خارجه کره شمالی، نشانه‌های مثبتی را از جانب پیونگ یانگ دریافت کرده‌ام.

وی افزود: ما در حال رایزنی در این خصوص هستیم که چه زمانی برای من مناسبتر است تا به کره شمالی سفر کنم اما هنوز هیچ تصمیی اتخاذ نشده است. من در تلاشم تا هر چه سریع‌تر این سفر صورت گیرد.

این در حالی است که سازمان ملل گزارشات خبری درباره سفر بان کی مون به پیونگ یانگ را برای هفته گذشته یا هفته جاری رد کرده بود.

تحلیل‌گران می‌گویند، اگر این سفر بان کی مون صورت گیرد، انتظار می‌رود وی درباره تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی و برنامه تسلیحات اتمی‌اش مذاکره کند.

کره شمالی به خاطر آزمایشهای اتمی و موشکی‌اش تحت قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت و تحریم‌های جداگانه آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

قرار بود بان کی مون اوایل سال جاری میلادی از مجتمع صنعتی "کائسونگ" در کره شمالی که به صورت مشترک از سوی هر دو کشور اداره می‌شود، دیدن کند. اما پیونگ یانگ در دقایق آخر بدون هیچ توضیحی تاییدیه این سفر را رد کرد.

بان کی مون از سال 2004 میلادی به عنوان وزیر امور خارجه کره جنوبی خدمت کرد؛ دوره‌ای که شامل مذاکرات چند ملیتی فشرده با هدف پایان دادن به برنامه اتمی کره شمالی بود.

کره شمالی و کره جنوبی برای پایان جنگ کره از سال 1950 تا 1953 میلادی توافق آتش بسی را امضا کردند اما این دو کشور از نظر فنی همچنان در وضعیت جنگی به سر می‌برند.

انتهای پیام

کد N1041425

وبگردی