آفتاب
/گزارش-دویچه‌وله/

سربازان پیشین آمریکایی در میان محکومان به مرگ

سربازان پیشین آمریکایی در میان محکومان به مرگ

از هر 10 آمریکایی که به مرگ محکوم شده‌، یک نفر سرباز پیشینی است که در یکی از جنگ‌هایی که آمریکا در آن حضور داشته، شرکت کرده است. ضربه‌های روحی که این سربازان در اثر جنگ متحمل شده‌اند، معمولا به شکل خشونت بروز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) شبکه خبری دویچه‌وله در گزارشی نوشته است: «من یک کهنه‌سرباز لعنتی جنگ ویتنام هستم.» اندرو برنان این جمله را فریاد کشید و یک مأمور پلیس را با شلیک 10 گلوله از پای درآورد. پلیس در جریان یک بازرسی در خیابان، به سرباز بازنشسته فرمان ایست داده بود. اندرو برنان در سال ۲۰۱۵ در ایالت جورجیای آمریکا اعدام شد.

اما اندرو تنها مورد نیست. نزدیک به ۳۰۰ کهنه‌سرباز آمریکایی که روزی در جبهه‌ای جنگیده‌اند، در حال حاضر در سلول‌های مرگ زندان‌های آمریکا در انتظار مرگ روز و شب می‌گذرانند؛ سربازانی از جنگ برگشته که اثر جنگ بر روان آنها هنوز باقی است.

به نقل از مرکز اطلاعات اجرای احکام اعدام آمریکا (DPIC) از هر 10 محکوم به مرگ در این کشور، یکی "وتران" یا کهنه‌سرباز آمریکایی است. خبرگزاری فرانسه در گزارشی که در همین باره منتشر کرده است، به نقل از این مرکز می‌نویسد: «دادگاه‌ها در برخورد با این پرونده‌ها به ندرت وضعیت روحی ناشی از شرکت در جنگ کهنه‌سربازها را به هنگام صدور حکم مد نظر قرار می‌دهند.»

برخوردی که اندرو برنان هم از آن مستثنی نبود. روز ۱۲ ژانویه سال ۱۹۹۸ پلیس به او به خاطر سرعت زیاد فرمان ایست داد. اندرو با سرپیچی از دستورات پلیس دست به تحریک ماموران زد. از خودروی خود پیاده شد. فیلم‌هایی که دوربین درون خودروی پلیس از صحنه ضبط کرده‌اند، نشان می‌دهند که اندرو پیاده می‌شود، شروع به آشفته رقصیدن می‌کند و دوباره برای بیرون آوردن اسلحه به سوی خودرو می‌رود.

"اختلال تنش‌زای پس از رویداد"، اختلال شایع میان سربازان بازنشسته

در جریان بررسی پرونده‌ اندرو برنان، وکلای او تلاش کردند برای نجات او، از وضعیت روحی‌ متهم کمک بگیرند. کهنه‌سرباز آمریکایی که روزگاری نشان شجاعت گرفته بود، از اختلال تنش‌زای پس از رویداد (PTSD) رنج می‌برد.

در میان ۱۴۰۰ شهروند آمریکایی که از سال ۱۹۷۶ تاکنون در این کشور به اعدام محکوم شده‌اند، شمار زیادی از سربازان پیشین آمریکایی به چشم می‌خوردند که روزگاری از دست سیاستمداران بلندپایه‌ این کشور مدال‌ها و نشان‌های شجاعت دریافت کرده‌اند.

یکی از احکام اعدام مشهوری که در مورد سربازان پیشین آمریکایی اجرا شده‌ است، حکم اعدام جان آلن محمد است. او سال ۲۰۰۲ چندین تن از شهروندان آمریکایی را در حومه واشنگتن با شلیک گلوله به قتل رساند. جان آلن محمد در سال ۱۹۹۱ در جنگ خلیج فارس حضور داشت. او که نام اصلی‌اش جان آلن ویلیامز بود، سال ۱۹۸۷ مسلمان شد و نام خود را به جان آلن محمد تغییر داد. حملات ۱۱ سپتامبر این سرباز پیشین آمریکایی را تندرو کردند تا حدی که به یکی از طرفداران پر و پاقرص اسامه بن لادن تبدیل شد. او در جریان یکی از جلسات محاکمه خود آمریکا را متهم به "ریاکاری" و "برده‌داری" کرد. سال ۲۰۰۹ حکم اعدام او اجرا شد.

بر پایه‌ اطلاعات مرکز اطلاعات اجرای احکام آمریکا، بیش از ۸۰۰ هزار تن از سربازان بازنشسته‌ جنگ ویتنام و ۳۰۰ هزار سرباز پیشین آمریکایی حاضر در عراق و افغانستان، علائم "اختلال تنش‌زای پس از حادثه" از خود نشان می‌دهند. به گزارش خبرگزاری فرانسه یکی از کارشناسان این حوزه به نام براکتون هانتر می‌گوید: «بدون کمک و مراقبت، امکان اینکه در این کهنه‌سربازها که بیشتر با الکل و مواد مخدر خودشان را درمان می‌کنند، رفتاری خودویرانگر، خودکامانه و گاهی خشن پا بگیرد، وجود دارد.»

البته بر پایه‌ تحقیقات کارشناسان، هنوز مشخص نیست که تا چه اندازه پیوند مستقیمی میان صدمات روحی بر اثر حضور در جنگ و خشونتی که سال‌ها بعد از سربازان سر می‌زند، وجود دارد.

خبرگزاری فرانسه اما با توجه به داده‌های آماری مرتبط با خشونت در میان سربازان بازنشسته به نقل از برخی کارشناسان می‌نویسد، استعمال مواد مخدر، مصرف الکل و دیگر مشکلات روحی به احتمال زیاد می‌تواند منجر به بروز خشونت در میان کهنه‌سربازان شود.

انتهای پیام

کد N1041386

وبگردی