آفتاب
وزیر خارجه قزاقستان:

برگزاری مجمع GECF نشان از قدرت جمهوری اسلامی ایران است

برگزاری مجمع GECF نشان از قدرت جمهوری اسلامی ایران است

وزیر خارجه قزاقستان با اشاره به برگزاری مجمع GECF گفت: برگزاری مجمع GECF نشان از قدرت جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ ایرلان ادریس‌اف وزیر خارجه قزاقستان طی سخنانی در سومین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز(GECF) که در سالن اجلاس سران تهران در حال برگزاری است با توجه به اهمیت این مجمع خاطر نشان کرد: مجمع کشورهای صادرکننده گاز مجمعی مهم برای بررسی موضوعات مختلف مربوط به صنعت گاز است.

وی افزود: برگزاری این مجمع همچنین اشاره‌ای نیز به قدرت جمهوری اسلامی ایران و اهمیت منطقه‌ای این کشور دارد.

وزیر خارجه قزاقستان با بیان اینکه قزاقستان یکی از اقتصادهای بزرگ منطقه‌ای است، به نقش رئیس جمهور قزاقستان در منطقه اوراسیا اشاره کرد و گفت: چندی پیش قزاقستان به سازمان تجارت جهانی پیوست و همچنین قرارداد همکاری با اتحادیه اروپا به امضا رساند.

وی در ادامه با اشاره به منابع گازی موجود در کشور قزاقستان اظهار کرد: قزاقستان برای صادرات گاز مایع بیش از دو و نیم میلیون متر مکعب تولید داشته است و توانسته به بزرگترین کشورهای وارد کننده گاز از جمله افغانستان، تاجیکستان، چین و تایلند صادرات داشته باشد.

وزیر خارجه قزاقستان همچنین به خطوط لوله موجود در قزاقستان اشاره کرد و گفت :‌در حال حاضر دو خط لوله انتقال گاز در کشور قزاقستان وجود دارد و سومین خط لوله نیز در حال ساخته شدن است. ما توانستیم در راستای ایجاد خط لوله در سال 2012 با اتصال خط لوله قزاقستان- چین بالغ بر 40 میلیون مترمکعب در سال صادرات به این کشور داشته باشیم.

وزیر خارجه قزاقستان در پایان با تاکید بر اینکه قزاقستان مشتاق کمک به منطقه برای ایجاد امنیت انرژی و حضور دربازارهای بین‌المللی گاز است به نقش مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز اشاره کرد، گفت: امیدواریم این نشست سهم بسزایی در صنعت گاز و رشد کشورهای عضو داشته باشد.

انتهای پیام

کد N1041051

وبگردی