آفتاب
نشست حقوقدانان استان بوشهر؛

جشنواره نشان علمی شهید بهشتی برگزار می‌شود/ تاکید بر ضرورت سندسازی املاک دولتی

جشنواره نشان علمی شهید بهشتی برگزار می‌شود/ تاکید بر ضرورت سندسازی املاک دولتی

معاون حقوقی رییس‌جمهور از برگزاری جشنواره نشان علمی شهید دکتر بهشتی به مناسبت روز قانون اساسی خبر داد و گفت: در این جشنواره از آثار برتر حقوقی در زمینه کرسی‌های نظریه‌پردازی، رسالات علمی و کتب تجلیل و قدردانی خواهد شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) الهام امین‌زاده روز دوشنبه در نشست هم‌اندیشی شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر با بیان این‌که «مسئولیت‌های اجتماعی از سوی شرکت‌های دولتی ایرانی و خارجی در استان‌هایی همانند بوشهر که برداشت‌های انرژی در آن صورت می‌گیرد، به خوبی در نظر گرفته نشده است»، اظهار کرد: تمامی این شرکت‌ها موظفند مسئولیت اجتماعی خود را در قبال استان‌ها بپذیرند و به آن عمل کنند.

وی سپس به تشریح فعالیت‌های معاونت حقوقی ریاست جمهوری در دو سال گذشته پرداخت و ادامه داد: در حال حاضر در این معاونت از بهترین حقوقدانان کشور برای ارائه مباحث آموزشی و حقوقی در کشور بهره می‌بریم.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که «مستندسازی نقشی بی‌بدیل در مبارزه با فساد و زمین‌خواری دارد»، تصریح کرد: در استان بوشهر مسائل مرتبط با مستندسازی به صورت ویژه در حال پیگیری است.

امین‌زاده بر ضرورت سندسازی املاک دولتی تاکید کرد و افزود: وزارتخانه‌ها می‌توانند پرونده اسناد املاک مشکل‌دار دولتی خود را برای رفع نقص‌های پرونده، به معاونت حقوقی ریاست جمهوری بفرستند تا در نهایت اسناد این املاک به نام ان وزارتخانه‌ها ثبت شود و به این ترتیب از دست‌اندازی به اموال بیت‌المال توسط سودجویان نیز جلوگیری به عمل آید.

وی ادامه داد: در حال حاضر در وزارت نیرو سامانه‌ای که همه املاک با حدود و ثغور در آن مشخص شده برای جلوگیری از تعرض به حریم رودخانه‌ها و اراضی دولتی طراحی شده است و پیشنهاد می‌کنیم که این سامانه در کل کشور عملیاتی شود.

وی با اشاره به وظایف قوه مجریه برای بررسی تعارضات و همچنین تنقیح قوانین کشور، گفت: همه این امور در معاونت حقوقی ریاست جمهوری و در سامانه ملی قوانین و مقرارت جمهوری اسلامی ایران انجام می‌پذیرد.

معاون حقوقی رییس‌جمهور افزود: در سال همدلی و همزبانی با همکاری مجلس و رویکرد نوینی که در پیش گرفته‌ایم، همه قوانین کشور در 50 قانون جامع و با 50 کد مختلف ایجاد خواهد شد و با هماهنگی و همکاری‌های بین دولت و مجلس این قانون جامع برای همیشه در کشور نهادینه شده و قوانینی هم که در آینده در کشور تدوین می‌شود به یکی از کدهای مربوطه اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به تلاش‌های معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای تعیین مشوق‌های لازم برای کارشناسان حقوقی سراسر کشور که در دستگاه‌های اجرایی و دولتی مشغول به خدمت رسانی هستند، اظهار کرد: درصدد هستیم این مشوق‌ها به قانون دائمی تبدیل شود؛ بنابراین به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیشنهاد کردیم تا در تدوین برنامه ششم توسعه کشور این مشوق‌ها برای کارشناسان حقوقی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به این‌که «نیاز به ماندگاری کارشناسان حقوقی در دستگاه های دولتی و اجرایی داریم»، ادامه داد: اگر این پیشنهادات معاونت حقوقی برای درج در برنامه ششم توسعه عملیاتی شود، گام مهمی در جهت ایجاد امیدواری در بدنه حقوقی کشور خواهد بود.

امین‌زاده با تاکید بر این‌که «کارشناسان حقوقی باید در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند»، اظهار کرد: با توجه به این‌که استاندار بوشهر از کارشناسان حقوقی است، شاهد هماهنگی‌ها و پیشرفت‌های بسیار خوبی در بخش حقوقی استانداری بوشهر هستیم.

وی در ابتدای سخنان خود ضمن گرامیداشت ایام اربعین حسینی و هفته بسیج گفت: در حال حاضر شاهد همدلی بین هر سه قوه برای حل مشکلات مردم کشور هستیم.

وی با اشاره به دوازدهم آذر ماه که به عنوان روز تصویب قانون اساسی در تقویم کشور ثبت شده است، ادامه داد: با توجه به اینکه رییس جمهوری خود حقوقدان می باشد، نگاه ویژه ای به معاونت حقوقی ریاست جمهوری دارند که این معاونت نیز تلاش کرده تا به سازمان حقوقی دولت تبدیل شود.

معاون حقوقی رییس جمهور با بیان این‌که «حقوق عمومی ابزار اداره کشور است»، اظهار کرد: اگر حقوقدانان متعهد، مسئول و با دانش کافی در کشور فعالیت کنند، شاهد کارآمدی نظام خواهیم بود.

انتهای پیام

کد N1040980

وبگردی