آفتاب
تهران؛ داغ‌ترین کانون انرژی جهان

سومین اجلاس سران GECF آغاز شد

سومین اجلاس سران GECF آغاز شد

روسای جمهوری هشت کشور به همراه مهمانان ویژه به مناسبت سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز پای میز مذاکره در تهران نشستند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حسن روحانی، رییس جمهوری ایران امروز میزبان روسای جمهوری روسیه، عراق، بولیوی، ونزوئلا، گینه استوایی، نیجریه و ترکمنستان و همچنین دیگر مهمانان ویژه از جمله فرستاده ویژه رئیس جمهوری آذربایجان، عبدالمالک سلال، نخست وزیر الجزایر، سالم البدری، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت، آلدو فلورس کویرگان، دبیر مجمع بین المللی انرژی در سالن اجلاس سران است.

این در حالی است که روز شنبه نشست‌های عادی و وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز با حضور وزرای انرژی و نفت کشورهای عضو این مجمع به ریاست وزیر انرژی کشورمان برگزار شد.

در این نشستها علاوه بر بحث‌های دوجانبه و طرح قراردادهای گازی، انتخاب دبیر کل GECF برای دو سال آینده مهمترین بحثی بود که بین کشورهای عضو در گرفت و ساعت ها به طول انجامید.

در نهایت طی سه مرحله رای گیری بار دیگر محمدحسین عادلی، که پیش‌تر تمدید دبیرکلی وی برای این مجمع به دلیل رضایت کشورهای عضو قابل پیش‌بینی بود، بر مسند دبیر کلی نشست.

از جمله دیگر تصمیات این نشست، انتخاب محمد بن صالح الساده، وزیر انرژی و صنعت قطر، به عنوان رئیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز و بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران به عنوان نائب‌رئیس این مجمع از ژانویه 2016 بود. همچنین قرار است هجدهمین نشست وزارتی GECF هفدهم نوامبر ٢٠١٦ در دوحه قطر برگزار شود.

نخستین اجلاس سران گازی در سال 2011 در دوحه و دومین اجلاس در سال 2013 و به میزبانی روسیه در مسکو برگزار شد.

انتهای پیام

کد N1040868

وبگردی